FB Pixel

Forhåndsjuryens uttalelse

Det har vært en ære og en glede å se alle de norske kort- og kortdokumentarfilmene som har meldt seg på til Kortfilmfestivalen i år!

Det er en intens periode hvor vi får innblikk i hva som opptar Norges filmskapere i dagens landskap. Det aller første som må trekkes fram, er at det er så mye med høy kvalitet, både på produksjon og på innhold. Historiene som fortelles er varierte, men som alltid er det mye mellommenneskelige relasjonsdramaer. Om kjærligheten, følelsene og forholdet, samboer, ektefelle, søsken og dyr. Vennskap i alle former og størrelser. Og også om knuste hjerter og drømmer, og om unge mennesker som prøver å finne sin plass i livet.

Samtidig er det mye humor i filmene. Kan det være at vi er ute av pandemien, og gleder oss over at vi kan ha menneskelig kontakt? Humoren er i mange filmer absurd, befriende og smart, både mot det mørke og det lettende. En del sjangerfilmer var det også, og til vår store glede ble det ofte ikke spart på blodmengder, galskap og heller ikke mystikk.

Dokumentarene tegner nydelige visuelle og kunstneriske historier om livet som fattig, om livets valg, om livets slutt, og om livet og kunsten. Det var sterke dokumentarer om klimaforandringer og en verden i krise.

Filmlinjer og filmskoler er godt representert. Det er så gledelig å se at mange har klart å komme seg inn i konkurranseprogrammet. Det er rett og slett veldig høyt nivå på studentfilmene og vi gleder oss til å følge regissørene videre.

Filmer blir lengre og i år hadde festivalen en rekordstor påmelding. Det er en todelt glede å se så mye god film, for de siste juryrundene hvor filmvalgene må kjempes om er krevende. Det er veldig vondt å innse at enkelte filmer ikke får plass, og at disse regissørene vil få en skuffende beskjed. For noe av det viktigste vi i påsynskomiteene gjør, er å løfte frem filmer og regissører, heie fram og introdusere filmskapere og filmarbeidere for norsk og internasjonal bransje, og legge til rette for en levedyktig karriere og bransje.

Så vi vil oppfordre de filmskaperne og filmarbeiderne som ikke kom med denne gangen, til å allikevel ta turen til Grimstad og være en del av bransjen.

Og til slutt vil vi si gratulerer til de som har kommet med i konkurranseprogrammet! Vi gleder oss til å se dere i Grimstad.

NKD Marina Richter bw

Marina D. Richter er en Wien-basert filmkritiker, manuskonsulent og forfatter. Siden 2005 har hun vært utenrikskorrespondent for film og kunst for den serbiske avisen Politika. Hun skriver fast om film for Montenegros filmmagasin Objektiv. Hennes anmeldelser og intervjuer har blitt publisert i Cineuropa, i Estlands kulturukeblad Sirp, ukentlig for Serbias Vreme, Østerrikes Cellulloid Magazine, EFAs nyhetsbrev, VICE og slovakiske Film.sk. Hun bidrar også jevnlig til nettavisen Lupiga.

Marina er medlem av Serbiske Fipresci, Alliance of Women Film Journalists og European Film Academy.

Nettside: ubiquarian.net

NKD Mette Cheng Munthe-Kaas

Mette Cheng Munthe-Kaas er en Emmy-nominert og prisbelønt produsent, interaktiv produsent og klipper av langdokumentarfilmer. Hun startet sin karriere som klipper og har 20 års erfaring. I 2014 grunnla hun sitt produksjonsselskap, Ten Thousand Images AS, med base i Norge. Gjennom TTI har hun produsert og klippet den prisbelønte dokumentaren No Word for Worry (2014), og produsert den kritikerroste Nowhere to Hide (2016) som vant over 20 internasjonale priser, inkludert IDFAs hovedpris og Amanda for Beste dokumentar.

Munthe-Kaas medproduserte filmen Hidden Letters, om det hemmelige kinesiske skriftspråket Nushu, som ble utviklet av kvinner. Filmen ble vist på mange internasjonale festivaler, og ble kortlistet til Oscar i 2023.

Nettside: tenthousandimages.no

NKD Egil Pedersen - portrett2

Egil Pedersen er utdannet regissør fra Den norske filmskolen, og står bak en lang rekke musikkvideoer og kortfilmer, blant annet den prisvinnende Koftepolitiet (vist på Kortfilmfestivalen 2021), som har skapt mye debatt og engasjement.

Egil langfilmdebuterer i 2024 som regissør og manusforfatter med det samiske ungdomsdramaet Biru Unjárga, som får premiere senere i år.

Nettside: egilpedersen.com

NKD Anita_Svingen2

Anita Svingen har vært tilknyttet Kortfilmfestivalen siden 2006, og har vært daglig leder siden 2012. Hun har en bachelorgrad i Film- og TV-studier fra University of Westminster i London og har jobbet som produsent og programsjef i SBS Radio. Hun har arbeidet i norsk TV-produksjon i over 10 år, blant annet for selskaper som Rubicon og Dinamo. Anita er involvert i flere organisasjoner og festivaler, og sitter blant annet i styret for Oslo/Fusion International Film Festival.

Nyhetsbrev i footer

Motta vårt nyhetsbrev

Din personlige informasjon vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsbrev. Du kan når som helst melde deg av ved å klikke på en link i eposten.