FB Pixel

Forhåndsjuryens uttalelse

Vi kan vel trygt si at det har vært et godt år for kortfilm, for prosessen vi har vært igjennom for endelig å kunne presentere årets internasjonale program har vært tøff!

Men, uansett hvor vanskelig det er i siste fase, er det også slik vi håper prosessen skal være – og det må vi takke vårt globale miljø av filmskapere for. Vi har fått oppleve 2.939 historier i alle sjangre, formater og uttrykk. 791 timer (13 dager non stop) med kjærlighet, glede og latter, humor og alvor, frustrasjon, sinne og sorg – hele det menneskelige følelsesspekteret i et tilsvarende hav av kombinasjoner. Resultatet er et balansert og spennende program, et utvalg vi er stolte av å presentere.

Fortellergleden er like fremtredende som fortellertrangen, og årets påmeldte filmer har i stor grad vært bevis på at vi lever i en verden preget av konflikter. Krig og folkemord, global oppvarming og klimakrise, kapitalisme og politikerforakt, og hvordan internett og telefoner knytter oss sammen, men samtidig er rot til fremmedgjøring og  empatisvinn. Midt oppi alt dette er det lett å føle på hjelpeløshet, og vi er takknemlige for filmskapernes evne og mot til å få frem det menneskelige i sine arbeid – det som gjør at vi kjenner oss igjen, kan leve oss inn i, og gir oss utfordringer og innsikt i både de lyse og mørke sidene av hva det vil si å være menneske.

Å fortelle en historie i kortformat er ikke enkelt, og det samme gjelder når man må gå fra nær 2.939 påmeldte filmer til de 74 som utgjør årets internasjonale konkurranseprogram.

Til de 2.865 filmskaperne som dessverre ikke kom gjennom nåløyet: Konkurransen var veldig hard i et hav av sterke filmer, og vi vil takke alle sammen for opplevelsene dere har latt oss ta del i.

Til filmskaperne og deres team som står bak årets utvalgte filmer – 47 kortfilmer og 27 kortdokumentarer – retter vi et like stort takk som gratulerer:

Vi gleder oss enormt til å få historiene deres opp på det store lerretet i Grimstad, hvor vi vet de vil finne et godt hjem og et begeistret publikum!

IKD Sabina Jacobsson (fotokred_ Tina Holth-Jacobsson)

Sabina Jacobsson er kunstner og regissør med eksamen fra Kunstakademiet i Trondheim. Hun er en prisvinnende kunstner innen felt som blant annet film, foto, tegning og installasjoner, og har hatt flere soloutstillinger og filmvisninger i Norge og internasjonalt.

Jacobsson mottok Statens garantiinntekt for kunstnere i 2012. Hun jobber også med videodesign for dans og teater, og er fast foreleser ved Oslo fotokunstskole. Jacobsson har også vist flere av sine filmer på Kortfilmfestivalen, sist i 2021 med to filmer, dokumentaren Ideas & Doubt og animasjonen Trash Mail.

sabinajacobsson.com

Foto: Tina Holth-Jacobsson

Bard Yden_photo Margarethe Strandberg

Bard Ydén har jobbet med filmfestivaler siden 2003, og vært redaktør og programmerer i Kortfilmfestivalen siden 2018. Han har vært festivalleder for Oslo/Fusion Int. filmfestival siden 2007 (minus ett års pause), har vært konsulent og kurator for norske og internasjonale filmfestivaler, og har bred internasjonal juryerfaring.

I 2017 var han med å grunnlegge The Faroe Islands’ Int. Minority Film Festival, han var en del av teamet bak Berlinale European Film Markets Horizons Startups-program fra 2018 – 2022, og han sitter i komitéen for New Dawn – et internasjonalt fond for fremming av mangfold i filmproduksjon.

Foto: Margarete Strandberg

IKD Armita Keyani

Armita Keyani er en filmskaper fra Rælingen. Hun har bachelorgrader i film og tv-studier fra Wales, og i samtidskunst fra Kunstakademiet i Tromsø, samt utdanning fra Nordland Kunst- og filmfagskole.

Filmene hennes er som oftest dramakomedier i uvanlige situasjoner som utforsker større temaer. Filmene hennes har vunnet flere priser, bl.a. Vimeo Comedy of the Year i 2019, og har blitt vist på Oscar-kvalifiserende festivaler som Tribeca, Palm Springs Int. ShortFest og Kortfilmfestivalen.

IKD Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen

Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen er filmskaper og tidligere filmkonsulent på Norsk filminstitutt, hvor han jobbet mest med kortfilm, men også som en av de første konsulentene for NFIs nye utviklingsordning for dramaserier og spillefilm, NEO. Han har gjort to spillefilmer og tolv kortfilmer. Han var før mest kjent for å innføre den såkalte trashfilmen til Norge, og er nå en aktiv debattant i norsk offentlighet.

IKD Ingrid Liavaag (fotokred_ Julie Hrnčířová)

Ingrid Liavaag er regissør og skuespiller som jobber innen film, scenekunst og i hybridformer. Hun har en mastergrad fra Kunsthøgskolen i Oslo, og eksamen fra Ecole Jacques Lecoq i Paris, hvor hun også studerte scenografi ved Laboratory of Movement Study (L.E.M.). Liavaag er medgrunnlegger av det internasjonale teaterkompaniet LiLiRe og filmkollektivet Peggy Høy. Kortfilmen Regissøren, co-regissert med Linda Gathu, vant Filmkritikerprisen ved Kortfilmfestivalen i 2022.

Foto: Julie Hrnčířová

Julie Pichard

Julie Pichard er utdannet filmklipper og har mange års erfaring som klipper i Frankrike og Norge. Hun har studert kulturprosjektledelse og var koordinator for  Institut Français ved den franske ambassaden i Norge. Julie startet som gjestekoordinator for Kortfilmfestivalen i 2019 og er nå festivalprodusent, en stilling hun overtok i 2020.

Jonas Brenna

Jonas Brenna er utdannet journalist med lang fartstid i NRK. Han er produsent og programsjef for video og film i Aftenposten på ellevte året, og er blant annet ansvarlig for den eneste ikke-lineære Gullruten-prisen noensinne for realityserien Sweatshop (2015), samt en historisk norsk Oscar-kortlisting for Kayayo – Barneslavene (2016). Jonas er overarbeidet, kresen og tydelig, men alltid veldig snill.

IKD Samanta Sokolowski

Samanta Sokolowski er fra Argentina og basert i Berlin. Hennes lidenskap for gode filmer, historier og folk ledet henne til arbeidet med filmfestivaler, noe hun har gjort i over 20 år, inkludert for Berlinale – Berlin International Film Festival og norske Oslo/Fusion. Hun elsker å bli berørt og overrasket av vågale og nye måter å fortelle historier på, og gleder seg over muligheten til å fremheve nye talenter.

IKD Nastaran Tajeri-Foumani

Nastaran Tajeri-Foumani (ingen pronomen) er en tysk-iransk ikke-binær kurator, aktivist, musiker, foreleser og forsker, med fokus på interseksjonell*queer*feminisme, sosial rettferdighet, anti-diskriminerende praksis og queertematikk i film og kunst. Nastaran har vært moderator for Berlinale siden 2011, har siden 2013 jobbet for XPOSED Queer Film Festival Berlin, og har moderert politiske panel- og filmsamtaler over hele Europa siden 2010. Nastaran grunnlegger nå et institutt for anti-diskriminerende konsultasjon for filmproduksjoner.

IKD Toril Simonsen

Toril Simonsen har en sterk posisjon i kortfilmverdenen. Frem til 2023 var hun leder for Norsk filminstitutts internasjonale avdeling for kort- og dokumentarfilm. Fra 1981 til 2003 var hun styremedlem i Kortfilmfestivalen, og var festivalens leder fra 1989 til 1991. Hun var med å grunnlegge Nordisk Panorama og var en av lederne for festivalens første utgave i 1990. Hun var styremedlem i Fredrikstad animasjonsfestival fra 2001 til 2003, og var med å grunnlegge filmtidsskriftet Z i 1983.

ELLEVILLE ELFRID festpremière

Frank Mosvold er en norsk filmskaper og skaperen av de animerte tv-seriene Hubert (26 episoder) og Elleville Elfrid (104 episoder), og i 2020 regisserte han også langfilmversjonen av Elleville Elfrid. Mosvold har regissert flere kortfilmer, inkludert den Terje Vigen-prisvinnende En tilfeldig historie (2007). Mosvold har en mastergrad i filmproduksjon fra Loyola Marymount University, Los Angeles.

Foto: Tore Skaar

NKD1 NEW YORK 81_Jannicke Systad Jacobsen

Jannicke Systad Jacobsen er regissør, manusforfatter og produsent med eksamen fra den nasjonale filmskolen i Tsjekkia og London International Film School. Hun jobber med dokumentar og fiksjon i både kort- og langformat, og står blant annet bak spillefilmen Få meg på, for faen (2011) som vant beste manus på Tribeca og Amanda for beste kinofilm, samt de prisvinnende kortdokumentarene Klovnebarna (2005) og New York 81 (2022).

IKD Meghna Rao

Meghna Rao er en uavhengig produsent og konsulent basert i New York. Hun har tidligere hatt tilsyn med film- og TV-utvikling hos Pushkin Industries. Før Pushkin jobbet hun i Topic Studios hvor hun var involvert i en rekke spillefilmer, inkludert The Mauritanian, Spencer og Theatre Camp. Hun begynte sin karriere på Left/Right hvor hun var med å utvikle deres første serie med manusbaserte TV-prosjekter.

IKD Silje P. Viki

Silje Poulsen Viki er produsent og lanseringsansvarlig i Indie Film. Hun har tidligere jobbet og programmert for flere norske filmfestivaler, blant annet som programsjef for HUMAN internasjonale dokumentarfilmfestival fra 2014 til 2021, samt i ulike roller ved Kortfilmfestivalen gjennom syv år.

Hun har jobbet i Film fra Sør, Sørfond og Le Monde diplomatique, hatt styreverv innen kino og kulturhus, og har en mastergrad i konfliktløsning og forsoning fra Trinity College Dublin.

IKD Liv Joelle Barbosa Blad (fotokred_ Caroline Roka)

Liv Joelle Barbosa Blad er regissør og manusforfatter. Liv høstet mye anerkjennelse for sin seriedebut Nudes, som i 2020 vant Gullruten for både beste ungdomsserie og originalmusikk. Liv har regissert åtte kortfilmer, og den siste, Min søster, vant Amanda for beste kortfilm i 2017. Liv er deleier i Barbosa Film, et selskap som jobber for å løfte kvinnelige filmskapere og som fokuserer på mangfold.

Foto: Caroline Roka

IKD Shahrukh Kavousi

Shahrukh Kavousi er en iranskfødt regissør utdannet ved Kunstakademiet i Bergen og Nordland kunst og filmskole. Hans filmdebut, langdokumentaren Tvillingfrisørene fra Bagdad (2004), fikk hederlig omtale både på Kortfilmfestivalen og Dokumentarfilmfestivalen i Volda. Han har regissert flere kortfilmer og novellefilmer, samt produsert for andre, blant annet Camilla Figenschous spillefilm Tauba (2020).

Kavousi driver selskapet Close Up Film AS, og utvikler for tiden en langdokumentar og sin første spillefilm.

Nyhetsbrev i footer

Motta vårt nyhetsbrev

Din personlige informasjon vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsbrev. Du kan når som helst melde deg av ved å klikke på en link i eposten.