FB Pixel

Forhåndsjuryens uttalelse

Årets forhåndsjury synes det er en ære å være med på å bestemme hva som skal vises av musikkvideoer på Kortfilmfestivalen i Grimstad. Det har aldri vært så mange påmeldinger innenfor denne kategorien, og det gleder oss å se.

Bidragene har fått oss til å tenke over og diskutere hva en musikkvideo egentlig er og burde være:

En kortfilm som visualiserer musikk, men hvordan gjøres dette best?

Sjangeren utforskes og utfordres hele tiden, samtidig som musikkvideoens klassiske form og innhold også er intakt.

Årets påmeldinger inneholdt så å si alt av både musikksjangere, filmspråk og budsjett. Vi har valgt ut det vi synes var best på tvers av alt dette. Vi har blitt underholdt og engasjert i musikkvideoene som ble laget i 2023. Det gleder oss å se at sjangeren er i konstant utvikling, og vi takker alle som har vært involvert i å lage disse verkene.

Det har vært spesielt inspirerende å se at uansett hvor lavt budsjett du har (eventuelt ikke har), så er det mulig å lage en imponerende musikkvideo, så lenge du har store nok ambisjoner og gjennomføringskraft. Vi gleder oss til å se fremtidige kortfilmer av disse regissørene!

Vi håper du lar deg begeistre like mye som oss av hvor god en musikkvideo kan være: enten det er den vakre kinematografien, den oppfinnsomme utførelsen, det morsomme manuset, det politiske budskapet eller det fengslende samspillet mellom musikk og bilde.

Embla Karidotter & Eivind Landsvik

MV Eivind Landsvik

Eivind Landsvik er manusforfatter og regissør. Han startet karrieren med å lage musikkvideoer med fokus på historiefortelling ikledd et sensitivt visuelt språk. Dette tok han med inn i fiksjonen gjennom en rekke kortfilmer. Eivind har utviklet et personlig uttrykk på coming-of-age historier som ofte utforsker temaer som identitet og ensomhet. Kortfilmen Sofia, en sommer vant Filmkritikerprisen under Kortfilmfestivalen i 2021. Hans seneste kortfilm, Tits, ble vist i hovedkonkurransen i Cannes og konkurrerte om Palme d’Or i 2023. Eivind utvikler for tiden sin første spillefilm.

Embla

Embla Karidotter spilte trommer i Razika fra 2006 til 2019. Da bandet ble oppløst startet hun sitt eget prosjekt: Embla and the Karidotters, som vant Spellemann i country for debutalbumet «Hello, I’m Embla». Hun har regissert musikkvideoer for begge band, som har blitt vist på Bergen internasjonale filmfestival og Kortfilmfestivalen i Grimstad. Ellers jobber hun på Cinemateket i Bergen og elsker (kort)film.

Nyhetsbrev i footer

Motta vårt nyhetsbrev

Din personlige informasjon vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsbrev. Du kan når som helst melde deg av ved å klikke på en link i eposten.