Dokumentarfilmen befinner seg i en særskilt posisjon – i spenningen mellom filmskaperens egne erfaringer og sensibilitet, og kravene fra virkeligheten. Mellom sannhetskrav og nødvendige estetiske valg. Men den har et grunnleggende kjennetegn: Den etterstreber å si noe sant om vår levde, historiske verden.
I den tiden forhåndsjuryen vurderte årets påmeldte filmer, opplevde vi dramatiske endringer i nettopp denne virkeligheten. Disse omveltningene har forårsaket en subtil variasjon i blikket, en bevissthet om en før og en etter. Filmene i utvalget, som alle ble laget i forkant av mars 2020, representerer på et vis et vindu inn i en litt annen verden.
Denne verden har ikke blitt borte. Særlig i en tid når nyhetsbildet ligner mer og mer på fiksjonsfilmer og vi sitter isolert fra hverandre i hjemmekontorets ekkokammer, trenger vi dokumentarfilmens evne til å åpne vinduer for oss, og belyser deler av virkeligheten som vi ellers ikke ville ha blitt eksponert for.
Vi har valgt ut de filmene som har fått oss til å oppdage nye saker, plasser og idéer. Filmer som våger noe visuelt, og som har noe å fortelle om verden. Filmer som er veldig ulike i sin form, men som vi mener har det til felles at de kan brukes som grunnlag i en mer dyptgående samtale om samfunnet vi lever i. Det er filmer som både underholder og provoserer.
Særlig i det norske utvalget opplevde vi en merkbar bredde og kvalitet i uttrykk og strategier. Vi har sett markante filmer som evner å kombinere et inderlig formidlingsønske med et blikk rettet ut mot verden.
Forhåndsjuryen ønsker å takke Kortfilmfestivalen og alle filmskaperne som har levert filmer i år for deres bidrag.
Chloé Faulkner er en fransk og kanadisk filmarbeider bosatt i Oslo. Hun har en mastergrad i statsvitenskap fra de anerkjente utdanningsinstitusjonene Sciences Po i Paris og London School of Economics. Faulkner har tidligere arbeidet ved French Institute i London og Institut Français ved den franske ambassaden i Norge. Hun har også vært involvert i Film fra Sør som film- og festivalkoordinator og i festivalens programråd. Siden 2013 har hun arbeidet som filmsjef i Norsk filmklubbforbund, og som skribent og kritiker for filmtidsskriftet Z.
Susann Østigaard er dokumentarfilmskaper utdannet fra Høgskolen i Lillehammer og Volda. Hun er medeier i produksjonsselskapet Fri Film, og har blant annet regissert og produsert dokumentaren Light Fly, Fly High sammen med kollega Beathe Hofseth. Filmen, som hadde premiere og vant pris på IDFA i 2013, har blitt vist på et 80-talls internasjonale festivaler og fikk en Amanda for beste dokumentar i 2014. De siste årene har hun jobbet med filmformidling og ledet blant annet filmfestivalen Oslo Pix fra oppstarten og fram til 2019.
Maximilien van Aertryck er en fransk-tysk-svensk filmskaper i selskapet Plattform Produktion. Sammen med sin partner Axel Danielson regisserer og produserer han både helaftens dokumentarer og kortfilmer. Kortfilmene deres har hatt premiere i konkurranseprogrammet på festivaler som Berlinale, Cannes, Sundance og Toronto, og de har mottatt flere priser. Filmene deres har som mål å være både kritiske og humoristiske, med en særpreget fortellerstil som er tema- fremfor handlingsbasert. Kortfilmen deres Ten Meter Tower har blitt sett av millioner via New York Times’ Op-Docs nettside og ble shortlisted for både Oscar- og Emmyprisene i 2018.
Kortfilmfestivalen i Grimstad | kortfilm@kortfilmfestivalen.no
Kortfilmfestivalen i Grimstad
kortfilm@kortfilmfestivalen.no
Din personlige informasjon vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsbrev. Du kan når som helst melde deg av ved å klikke på en link i eposten.