Prisvinnere 2020

GULLSTOLEN: NORSK KORTFILM, FIKSJON
LIREMU BARANA, regi: Caj Cojoc
Begrunnelse: Juryen ønsker å gi Gullstolen til en film som gir ære til det korte formatet med dens stillferdige poesi og bekymring for dagsaktuell problematikk. Juryen ble rørt av den serien av levende bilder som filmen avdekker, mens den kraftfullt utforsker og uttrykker problematikk som undertrykkelse gjennom bevegelse og sang. Resultatet er et subtilt og presserende rop for frigjørelse.

Hederlig omtale:
DE BERØRTE, regi: Rikke Gregersen
Begrunnelse: Denne filmen imponerte oss med sin skarpe intelligens og utførelse. Regissøren viser sin dyktighet i å bruke humor for å presentere et seriøst, etisk dilemma som vi tror tilskuerene vil finne både tidsriktig og kanskje ukomfortabelt nært.

TERJE VIGEN-PRISEN
THE MANILA LOVER, regi: Johanna Pyykkö
Begrunnelse: Denne filmen trakk juryen inn med sin lek rundt antakelser og reverseringen som fører til at hovedkarakteren mister kontrollen, å ikke lenger være i sentrum for et selvbygget narrativ som så ofte driver våre vrangforestillinger. Filmen utforsker og velter raskt idéer rundt etnisk og seksuelt hierarki gjennom et presist stykke historiefortelling som først og tilsynelatende virker som et portrett av en brennhet kjærlighetsaffære før den skjener ut i en komedie om malplassert ego og maskulinitet under trussel.

GULLSTOLEN: KORT DOKUMENTAR
My Own Landscapes, regi: Antoine Chapon
Begrunnelse: Illusjon og virkelighet er ikke lenger motpoler i en film som tar oss med på en reise gjennom en hemmelighetsfull dal av teknologi, traumer og industriell krigføring. Et indre landskap av perfekte strender og med uendelig potensiale, designet for å begrense kaoset i et fragmentert sinn. Men overflater og utseende er mer enn hva de utgir seg for å være i en enestående film der militærutviklet bildeteknologi får en ny funksjon for å beskrive en fremtid som allerede er her. Et kunstnerisk utfordrende arbeid som hører like godt hjemme i kinosaler og gallerier som på små skjermer.

Hederlig omtale:
HOS ABU JAMAL, regi: Siri Nærbø
Begrunnelse: Observerende bilder, dvelende innenfor en satt ramme, sier uendelig mye om verden utenfor en liten butikk i en by under okkupasjon og trusler. En eldre butikkeier klamrer seg til sine spinkle bord med enkelsigaretter og snacks til salgs, mens han snakker med sine faste kunder og blir oppdatert på lokale nyheter. Dette avslører nivåer av menneskelighet som ytterligere forsterkes gjennom små møter mellom eier og regissør, separert av kultur, språk og kameralinse. En historie om tilhørighet, menneskelighet og utholdenhet.

GULLSTOLEN: INTERNASJONAL KORTFILM, FIKSJON
EXAM, regi: Sonia Hadad
Begrunnelse: I et ekstremt sterkt konkurranseprogram for internasjonale kortfilmer var det én film som skilte seg ut for oss. Presise detaljer, selvsikkerhet i manus, og fantastiske skuespillerprestasjoner kommer sammen for å fortelle en dristig og modig historie.
Det nære kameraet knytter oss nærmere hovedkarakterens synspunkt og gir oss en spenningsfylt opplevelse som velter forventninger, og vi ble både dypt imponerte og beveget.

Hederlig omtale I:
THE DEVIL’S HARMONY, regi: Dylan Holmes Williams
Begrunnelse: Vi ønsker å hedre denne filmen hvis kreativitet og originalitet tar med publikum inn i et annet univers, på sine egne premisser. Dens tidløse estetikk bruker elementer fra musikkvideosjangeren og smelter in i en moderne og universell historie om ungdom, identitet og ønsket om å bli sett og anerkjent.

Hederlig omtale II:
PROGRESSIVE TOUCH, regi: Michael Portnoy
Begrunnelse: Det er også en glede å hedre en film som er både leken og eksplisitt, en sjelden kombinasjon. Den utforsker kjønn, makt og frihet på et inkluderende og humoristisk vis, og skaper et forfriskende nytt rom mellom kunst og pornografi.

GULLSTOLEN: NORSK MUSIKKVIDEO
SASSY009: MAYBE IN THE SUMMER, regi: Kenneth Karlstad
Begrunnelse: I det øyeblikket vi møter hovedkarakteren, dras vi inn i hennes indre. Vi blir vitne til henne svette, hennes angst, hennes motløshet og ensomme verdensblikk. Denne musikkvideoen drar oss inn i en annen verden: Lagt til en kjent og typisk arena som kjapt transformeres til et mørkt og erotisk ladet miljø etterhvert som musikken bygger seg opp.
Her er en original og progressiv versjon av den billedlig klassiske musikkvideoen, som utforsker et spesielt sosialt miljø, men som snur opp ned på hva vi forventer å se i det. Videoen klarer å kombinere tematikk, fortelling, fagfunksjoner, estetikk og musikalitet samtidig som den leker med kjønnsroller og stereotyper fra et sofistikert synspunkt.

Hederlig omtale:
ANE BRUN: DON’T RUN AND HIDE, regi: Stian Andersen
Begrunnelse: Denne musikkvideoen imponerte oss med sitt inkluderende kollektiv av karakterer som unngår stereotyper. Videoen har svært høy produksjonsverdi, spesielt når det kommer til fotografi og lysbruk. Denne melankolske atmosfæren kombinert med artistens musikk fyller oss med håp om noe bedre.

GNISTPRISEN:
CRAMPS, regi: Thea Hvistendahl
Begrunnelse: Gnistprisen går til en regissør som utviser lidenskap, lekenhet og mot i sin filmskaping. Vinnerfilmen har et aktuelt tema, og regissøren er ikke redd for å teste ulike formater og stilarter, samtidig som de opprettholder sitt sterke synspunkt og vilje til å nå et yngre publikum. Dette er beviselig i denne filmen, men også i regissørens tidligere arbeid, som viser en viljestyrke og bevissthet i filmskaperprosessen. Vi ser frem til å følge denne regissøren i tiden fremover.

KRITIKERPRISEN:
NATTRIKKEN, regi: Eirik Tveiten
Begrunnelse: På knappe 16 minutter fortelles en helstøpt fortelling, eller egentlig to fortellinger som veves sammen. Likevel preges filmen av en ro i gjennomføringen og den gir oss tid til å reflektere over flere morsomme og overraskende hendelser. Alle fagfunksjonene er
godt ivaretatt. Filmen har høy underholdningsverdi, samtidig som den forteller om utfordringene ved å være litt annerledes enn majoriteten.

TIMEGLASSET:
Rikke Gregersen & Trond Arntzen for manus til DE BERØRTE (regi: Rikke Gregersen)
Begrunnelse: Norsk dramatikerforbunds Timeglassvinner 2020 løfter frem moralske dilemma gjennom en god og orginal grunnsituasjon med politisk bakteppe. Sentrum i fortellingen er en hendelse vi ikke får se, det er reaksjonene og ulike forsøk på løsning vi bevitner. Filmen er deilig uforutsigbar og morsom med overraskende karakterer som viser perspektiver det er lett å kjenne seg igjen i. Den utleverer oss som tilskuere med våre selvopptatte forsøk på å ta de rette valgene i en presset situasjon.

NORSK FILMFORBUNDS FAGPRIS:
Klipper Brynjar Lien Aune for SILENCE (regi: Brwa Vahabpour)
Begrunnelse: Denne filmen imponerer oss med sin presisjon. Her er det flere fagfunksjoner som leverer et meget sterkt arbeid, men likevel er det klippen som ikke kaster bort et eneste moment eller sekund, som løfter helheten og gjør at vi lever oss sterkt inn i denne vakre historien.

Hederlig omtale I:
Fotograf Torjus Thesen for DE BERØRTE (regi: Rikke Gregersen)
Begrunnelse: Dette er en estetisk og emosjonell sterk kortfilm, med et tydelig visuelt konsept som skaper en
klaustrofobisk og fanget setting. En film som utforsker mennesket i en politisk situasjon med et nervepirrende og komisk blikk.

Hederlig omtale II:
Sverre Fredriksen & Zaou Vaughan for design, dukker og scenografi på HUMAN NATURE (regi: Sverre Fredriksen)
Begrunnelse: Dukkenes univers er gjennomsyret av stoffelighet og tekstur. Det gir designet en ekstra dimensjon og gjør at universet virker innlevd, troverdig og noe man absolutt kan relatere seg til.

Motta vårt nyhetsbrev

Din personlige informasjon vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsbrev. Du kan når som helst melde deg av ved å klikke på en link i eposten.