FREDAG 13. JUNI KL 18:00 / PAN
Filmene i programmet har et spenn fra år 442 fvt. der slaget står om tronen til kongedømme Theben til nåtidens krig i Syria, der brennende oljebrønner danner bakteppe. I de fire filmene i programmet er tilskueren en gjennomgående karakter. Kjent i filmhistorien er tilskueren den som ser, hjelper eller kanskje sladrer. I tillegg til å være vitne til urettferdighet, blir Antigones skjebne beseglet når noen forteller videre om hennes planer. Filmskaperne i programmet bruker både fiksjon og dokumentariske virkemidler. Den nærmest ordløse Who Loves The Sun opp mot kortfilmen Le Remords viser muligheter innen filmskaping. Allikevel kretser de rundt det samme tema der etterdønningene av krig og vold ligger latent.
I Before the Fall There Was No Fall Episode 02:Surfaces, ledsager en ikke navngitt stemme oss gjennom utkanten av byen Srebrenica, der spor i vegger og hus er stille vitner om folkemordet som fant sted. Opptakene er kombinert med arkivbilder av militærets forberedende øvelser før utplassering av tropper på midten av 1990-tallet. De nederlandske soldatene som ble satt til å vokte over byen og befolkningen ble passive tilskuere da Ratko Mladić og bosnisk-serbiske styrker bortførte og drepte over 8000 menn og gutter, og opptakene er sterke vitnesbyrd over de som ikke grep inn da de kunne.
Tyske Ula Stöckl forteller den klassiske fortellingen om Antigone, den greske heltinnen som opplever at hennes to brødre blir behandlet ulikt i døden og bestemmer seg for å gi den ene en verdig begravelse.
Like verdig kan ikke hovedkarakteren i Le Remords, René Vaultiers film fra 1975 sies å være der han spiller en mann som har vært tilskuer til et rasistisk angrep av politiet. Dialogen om hvordan man reagerer på urettferdighet når man ser det og om rollen som tilskuer forplikter er tema i filmen jeg ble avhengig av første gang jeg så den.
I den siste filmen Who Loves the Sun av Arshia Shakiba møter vi en ensom mann, i et nærmest apokalyptisk landskap med brennende oljebrønner i Syria. Et resultat av brutal krigføring. Filmen, med sine lange opptak, lar oss reflektere over krigens konsekvenser for mennesker og natur og vår egen rolle. Som aktive eller passive tilskuere.
– Birgitte Sigmundstad
Kortfilmfestivalen i Grimstad | kortfilm@kortfilmfestivalen.no
Kortfilmfestivalen i Grimstad
kortfilm@kortfilmfestivalen.no
Din personlige informasjon vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsbrev. Du kan når som helst melde deg av ved å klikke på en link i eposten.