De siste ukene har vært en rar, men perfekt tid å gå gjennom årets musikkvideoer på, og vi er stolte av å presentere årets utvalg. Gjennomgående ser vi mye positivitet, farge, humor og nostalgi — gode vibber å drømme seg bort i. Og som alltid: mye fantastisk norsk natur.
Flere av videoene befinner seg, i år som i fjor, innenfor den nostalgiske 90-talls estetikken med kornete bilder, dus grade og kvadratisk bildeformat. Følelser og musikalitet er ofte viktigere enn teknisk perfeksjon, et grep som byr på stor kreativ frihet og lekenhet. Mange av videoene spiller på humor med en smule ironisk distanse, mens andre har begitt seg ut i et mer tradisjonelt musikkvideo-format.
Musikkvideoen er en sjanger der mange av de tekniske fagfunksjonene virkelig får skinne: vi merker oss ofte veldig høy standard på foto og mye kreativ og iøyenfallende scenografi. Fallgruven er at noen ganger blir disse så gode krykker at videoen mangler den grunnleggende, gode ideen som gjør at en musikkvideo virkelig skal stå seg ut. Vi skulle også gjerne sett flere påmeldinger med kvinnelige regissører (i år var kun 21 av 77 påmeldte videoer med kvinnelig regissør), og håper på en oppsving i dette tallet til neste år.
Til tross for dette er årets videoer en mangfoldig og fin samling av visuell kreativitet. Regissørene river oss ofte ut av det konvensjonelle musikkvideouniverset: de påpeker musikkvideoens form ved å enten gjenskape 90-tallets storhetstid med fisheye-linser og koreograferte dansemoves, eller rett og slett putte den klassiske musikkvideo-lipsyncen på en scene foran et lite publikum. Forhåndsjuryen har kost seg de sjangerbøyende tilskuddene blant årets påmeldte og håper dette er en trend som vil fortsette å teste grensene i musikkvideosjangeren.
Wendi Pendeza Kazonza er partner og eier i musikkselskapet GILT, et selskap som sørger for at opphaverens musikkrettigheter blir ivaretatt og tilført merverdi.. Selskapet representerer blant annet musikkprodusent og komponist Marte Eberson, Kristoffer Lo og Erlend Mokkelbost. I tillegg til å jobbe tett med låtskriverne i selskapet, har Kazonza blant annet jobbet for Barbosa Film og utført music supervision på NRK-serien deres Nudes.
Trond Kvig Andreassen har bakgrunn som dokumentarregissør med filmene Six Degrees, Naboer og Alt Som Kunne Ha Vært. Sistnevnte film har vunnet en rekke priser på festivaler i inn- og utland, og ble valgt ut som Vimeo Staff Pick. Han har laget en rekke musikkvideoer for bl.a. Kråkesølv og Sondre Justad, og musikkvideoen for Justads Ikke som de andre (i konkurranse i Grimstad 2019) ble nominert til Spellemannsprisen i 2019.
Kortfilmfestivalen i Grimstad | kortfilm@kortfilmfestivalen.no
Kortfilmfestivalen i Grimstad
kortfilm@kortfilmfestivalen.no
Din personlige informasjon vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsbrev. Du kan når som helst melde deg av ved å klikke på en link i eposten.