FB Pixel

Filmfotografens blikk

LØRDAG 14. JUNI KL 10:00 / PAN

Vi er så heldige å ha noen av landets mest fremtredende filmfotografer tilstede på årets festival og da er det naturlig å invitere til en samtale om deres eget arbeid og arbeidsprosess. 

For hvilke prosesser ligger til grunn for arbeidet deres? Hva er likhetene og forskjellene mellom kortfilm, spillefilm og tv-serie, og hvordan fungerer samarbeidet med en regissør og resten av stab i praksis? 

Hva er det viktigste for en filmfotograf i møte med et nytt prosjekt og ikke minst – hvorfor snakker vi så lite om filmfoto? 

 

Cecilie Semec (FNF) er blant annet kjent for sitt lange samarbeid med Dag Johan Haugerud som fotograf på blant andre Lyset fra Sjokoladefabrikken, Det er meg du vil ha, Sex, Drømmer og Kjærlighet.

Alvilde Naterstad (FNF) hadde foto på Kids in Crime sesong en og slipper sin første spillefilm til høsten. 

Øystein Mamen (FNF) har stått for foto på spillefilmer som Elskling og Barn, og debuterte nylig som regissør med dokumentaren Straff.

Alvilde Horjen Naterstad er en filmfotograf med master fra National film and TV school i England og fagbrev i film fra Nordland Kunst og filmfagskole i Kabelvåg. Hun har filmet en rekke prosjekter, fra kortfilmer, dokumentarer, musikkvideoer, dramaserier og er i høst aktuell med sin første spillefilm.

Filmene hennes har vunnet mange priser, inkludert en BAFTA for beste kort-animasjon (A Love Story, 2016), Gullruten for beste foto TV drama for Kids in Crime 1 (2023) og Gullstolen for beste musikkvideo Impro på Økern (2023) her i Grimstad for å nevne noen. 

Alvilde ble nylig valgt som nestleder for Foreningen norske filmfotografer (FNF) 

 

Cecilie Semec er utdannet filmfotograf fra Den Norske Filmskolen på Lillehammer. Hennes arbeid som filmfotograf inkluderer Dag Johan Haugeruds kritikerroste trilogi Sex, Drømmer og Kjærlighet. Sex hadde premiere i Berlinales Panorama-seksjon i 2024, hvor den vant kritikerprisen. Kjærlighet ble vist i hovedkonkurransen på La Biennale di Venezia i 2024, og Drømmer vant juryens hovedpris, Gullbjørnen på Berlinale i 2025.  

Semecs tidligere kortfilmer inkluderer Sara Eliassens Alle fugler og Ane Hjort Guttus Time Passes, som ble vist henholdsvis ved La Biennale di Venezia i 2009 og på Museum of Modern Art (MoMA) i 2016, og Lisa Marie Gamlems Kjøttsår, i konkurranse om Gullpalmen i Cannes i 2011. Liv Joelle Barbosa Blads Min Søster vant Amanda for beste kortfilm i 2017 og Ellen Ugelstads The Wonders Beneath the Sea vant Gullstolen i Grimstad i 2021. Semec har også samarbeidet med danseren Silas Henriksen på flere filmprosjekt og i 2022 ble filmen Apart vist på Nasjonalmuseet i Oslo.

 

Øystein Mamen er en prisvinnende filmfotograf, utdannet ved Den norske filmskolen, European Film College, og har eksamener i religionshistorie og litteraturstudier fra Universitetet i Oslo og i filmvitenskap fra Universitetet i København.

Han står bak en bred katalog av både fiksjon og dokumentarfilmer, hvorav flere har hatt internasjonal premiere og markert seg på festivaler som Karlovy Vary, Berlinalen, Venezia og TIFF. Sentrale fiksjonsverk inkluderer Lilja Ingolfsdottirs Elskling, Dag Johan Haugeruds Barn, Ole Giævers Mot naturen og Kim Hiortøis The Rules for Everything.

Som dokumentarfotograf  jobbet han i en årrekke fast med Margreth Olin og Thomas Østbye, og debuterte selv som regissør i 2024 med Straff, en dokumentar om et stille-retreat for innsatte i Halden fengsel. Filmen hadde premiere på Slamdance, ble godt mottatt i pressen, og har vunnet priser på Nordisk Panorama, OsloPix, Tromsø IFF, Bergen IFF og Nordic Docs. Mamen er for tiden i utvikling med egne fiksjonsprosjekter. 

Nyhetsbrev i footer

Motta vårt nyhetsbrev

Din personlige informasjon vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsbrev. Du kan når som helst melde deg av ved å klikke på en link i eposten.