FB Pixel

Voice and Audience - en mesterklasse med Kathleen McInnis

En filmskapers “STEMME” – hva betyr det, hvor er den, og hvordan kan du bruke den til å koble kreativitet og forretningsutvikling? Og hva har dette å si for publikum? Og filmbransjen? I denne todelte mesterklassen vil Kathleen McInnis guide oss gjennom betydningen av å finne sin stemme og hvordan man best kan bruke den til sin fordel.

 

Del I: Vi henter “hjem” to av Kortfilmfestivalens alumni, regissørene Axel Danielson og Maximilien Van Aertryck, som vil snakke om prosessen rundt det å jobbe med sin markedsføringsprodusent fra dag én for sin langfilmdebut med dokumentaren And The King Said, What a FANTASTIC MACHINE. Markedsføringsprodusenten er ingen ringere enn Kathleen McInnis selv. 

Etter å ha gjort stor suksess med kortfilmer som Because the World Never Stops, Hopptornet og Jobs For All!, sto duoen overfor nærmest uoverkommelige utfordringer med langfilmdebuten før verdenspremieren på Sundance Film Festival i januar og Europapremieren på Berlinale Generation 14plus i februar. Filmen vant umiddelbart tre priser, The Creative Vision Award fra Sundance og både Cinema Vision 14plus Award og Hederlig omtale fra ungdomsjuryen fra Berlinale.

 

Del II: Med tredve års erfaring som festivalprogrammerer, filmpublisist og produsent er McInnis eksperten som vil guide deg gjennom en rekke praktiske grep for å identifisere din egen, unike og autoritære stemme som filmskaper. Lær å oversette din kreative stemme til et markedsføringsspråk som vil friste og inspirere publikum, og hvordan du best kan bruke dette språket til å posisjonere deg på de globale filmarenaen.

 

Fredag 16:00 Pan

Kathleen McInnis har over tredve års erfaring med å oppdage, introdusere og støtte oppadkommende globale filmtalent gjennom sitt arbeid med programmering for filmfestivaler, som filmprodusent og strategipublisist på A-festivaler verden rundt.

Som en internasjonal programmerer og kurator har hun i lang tid fokusert på nye filmskapere på verdensbasis – for kortfilmskapere, langfilmdebutanter, og de som lager sin andre film, i sjangrene fiksjon, dokumentar og animasjon.

I 2017 startet hun New Works-in-Progress Forum for Seattle International Film Festival for å samle filmskapere, mentorer fra bransjen og publikum i et helt unikt miljø der filmskaperen som kunstner står ved et viktig veiskille. Det suksessfulle programmet danner et trygt krysningspunkt der slutten på den kreative reisen er begynnelsen på veien mot publikum, hvor filmskaperne oppdager hvordan filmene engasjerer på den globale scenen.

Kathleens omfattende erfaring med programmering viser også til dype, verdensomspennende forhold til filmskapere, filminstitutt, produsenter, skoler, programmerere og andre i den globale filmbransjen. Hennes tiårige kontrakt med Palm Springs International ShortFests Short Film Market ga henne muligheter til å oppdage og støtte besøkende filmskapere hvert år.

Da hun fikk oppgaven med å sette sammen Toronto Int. Film Festivals første internasjonale kortfilmprogram, skapte hun nye plattformer for å bygge broer mellom kortfilmskapere og bransjefolk med makt til å ta beslutninger.

Et tilfeldig møte under Sundance Film Festival i 1992 skulle vise seg å bli tilblivelsen av Kathleens filosofi, Den filmatiske treenigheten, og hun jobber fremdeles hardt for å få en perfect match mellom film, kunstner og publikum.

 

Nyhetsbrev i footer

Motta vårt nyhetsbrev

Din personlige informasjon vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsbrev. Du kan når som helst melde deg av ved å klikke på en link i eposten.