Prisvinnere Kortfilmfestivalen 2019!

15.06.2019

Norske og internasjonale kortfilmer, musikkvideoer og kortdokumentarer har konkurrert om norsk kortfilms viktigste priser i Grimstad. Se alle vinnerne her!

Img 3362

Norske og internasjonale kortfilmer, musikkvideoer og kortdokumentarer har konkurrert om norsk kortfilms viktigste priser i Grimstad. Se alle vinnerne her!

ÅRETS VINNERE ER:

Gullstolen for beste norske kortfilm

SHE-PACK
Regi: Fanny Ovesen

Hederlig omtale:
DE HENSYNSLØSE (DOG EAT DOG)
Regi: Rikke Gregersen

Terje Vigen-prisen

FARSE (FARCE)
Regi: Robin Jensen

Produsentprisen

JAKT (HUNT)
Regi: Gjertrud Maria Bergaust
Produsent: Elisabeth Bergaust

Gullstolen for beste korte dokumentar

EXCESS WILL SAVE US (Sweden)
Regi: Morgane Dziurla-Petit

Hederlig omtale 1:
SWATTED (Frankrike)
Regi: Ismaël Joffroy Chandoutis

Hederlig omtale 2:
UNTITLED (BURNED RUBBER ON ASPHALT, 2018) (Finland)
Regi: Tinja Ruusuvuori

Gullstolen for beste internasjonale kortfilm

BROTHERHOOD (Canada)
Regi: Meryam Joobeur

Hederlig omtale 1:
ADALAMADRINA (Spania)
Regi: Carlota Oms

Hederlig omtale 2:
JUST AGREE THEN (Skottland)
Regi: Ross Hogg, Duncan Cowles

Gullstolen for beste musikkvideo:

CONNER YOUNGBLOODCHEYENNE
Regi: Johannes Greve Muskat

Hederlig omtale:
SLUDGEBLACKSMITH
Regi: Kenneth Karlstad

Kritikerprisen for beste kortfilm – utdelt av Norsk filmkritikerlag

SHE-PACK
Regi: Fanny Ovesen

Timeglasset – utdelt av Norsk dramatikerforbund

SHE-PACK
Manus: Maren Siverts Skolem

Gnist-prisen

DE HENSYNSLØSE
Regi: Rikke Gregersen

Publikumsprisen

THE MANCHADOR
Regi: Kaveh Tehrani

Filmforbundets fagpris

Lyddesigner Johannes Dekko, FARSE

Hederlig omtale 1:
Fotograf Martin Jørgensen Edelsteen, JAKT

Hederlig omtale 2:
Regissør Adam Kjær, PLASTHUD

Aust-Agder Fylkeskommunes Ungdomspris:

NURSERY RHYMES (Australia)
Regi: Tom Noakes

Jurybegrunnelser og hederlige omtaler 2019

BESTE NORSKE KORTFILM

GULLSTOLEN
For sin utrolige kontrollsans, dristige synspunkt rundt kjønnsroller og punkenergi, går Gullstolen 2019 til SHE-PACK, regissert av Fanny Ovesen.

HEDERLIG OMTALE I
For instruktørens visjon og utførelse ønsker vi å hedre DE HENSYNSLØSE, regissert av Rikke Gregersen.

TERJE VIGEN-PRISEN
For sin kunstneriske risikoer og sterke visuelle virkemidler som fikk oss til å hyle i ren glede, gir vi Terje Vigen-prisen til FARSE, regissert av Robin Jensen.

PRODUSENTPRISEN
For å gi liv til en altoppslukende verden rundt en sårbar gutt i en liten landsby gir vi Produsentprisen til JAKT, regissert av Gjertrud Maria Bergaust.

BESTE KORTE DOKUMENTAR

GULLSTOLEN
Drapet på to uskyldige duer utløser dette sjeldne og kjærlige portrettet av frykt. Det som starter som en humoristisk satire i en liten landsby utvikler seg til en presis og unik kommentar på dagens Europa.
De fantastiske karakterene ser ut til å leke med tilskueren, og hver eneste bilde legger til noe viktig i historien. Til sammen er dette gjort med en klarhet som åpner en dør til det største eksistensielle og politiske dilemmaet i vår tid.
Det er en flott hyllest til både oral og filmatisk historiefortelling.
Filmen får oss til å spørre oss selv i hvilken grad frykt er nødvendig for å bevare identitet?

Gullstolen for beste kortdokumentar og 50 000 kroner fra Aftenposten går til
Morgane Dziurla-Petit og hennes film EXCESS WILL SAVE US.

HEDERLIG OMTALE I
En dramatisk, men konvensjonell åpning snudde plutselig og dro til hele juryen. Gjennom et frigjørende og nyskapende visuelt språk lærte vi noe nytt og skremmende om tiden vi lever i, og ble tatt inn i et mørkt rom vi aldri hadde vært inne i før.

Hederlig omtale går til SWATTED, regissert av Ismaël Joffroy Chandoutis.

HEDERLIG OMTALE II
Det uforutsette får skinne i denne filmen, som er lekende katalysert av et uløst mysterium. Vi kommer nær et bredt persongalleri som tar oss med på en uforutsigbar, morsom og vital reise.

Hederlig omtale går til UNTITLED (BURNED RUBBER ON ASPHALT, 2018), regissert av Tinja Ruusuvouri

BESTE MUSIKKVIDEO

GULLSTOLEN
Denne videoen er så vakker at den tar pusten fra deg, og du vil se dem om og om igjen. Den utfordrer og bryter ned konvensjonelle sang- og musikkvideostrukturer. Det skiller seg ut med sin originalitet og regissøren har en sterk og klar stemme. Bilder og musikk står i kontrast med hverandre på en uventet måte. Denne musikkvideoen setter et viktig merke med sitt aktuelle budskap og bygger meldinger lag etter lag i én enkel tagning.
Dette diktet av den samiske kunstneren Nils Aslak Valkeapaa reflekterer videoen, og vi vil gjerne lese det på scenen i kveld:

“When everything is over
You can’t hear a sound.
Nothing.

And you can hear it”.

Gullstolen for beste musikkvideo går til
CONNER YOUNGBLOOD: CHEYENNE
Regi: Johannes Greve Muskat

HEDERLIG OMTALE I
Noen ganger er den beste følelsen å bli tatt ut av komfortsonen ved å få en knyttneve i magen. Og denne musikkvideoen liker å provosere. Den demonstrerer tydelig en estetisk selvbevissthet og en sterk indre stemme, ikke minst gjennom en intelligent form og klipp. Ved å eksperimentere mellom ulike filmformater som både visker ut linjene mellom dokumentar og fiksjon, og samtidig veksler mellom et røft og glorifiserende uttrykk, forsterkes drivet og stemningen i musikken. Det påkaller en sterk ambivalens: Med sitt stiliserte, men forstyrrende blikk på menneskelig barbari og destruktive natur, skaper videoen ikke bare et ubehag, men konfronterer oss også med det. Hovedkarakterene som portretteres ser tross alt ganske kule ut.

Hederlig omtale går til Kenneth Karlstad for musikkvideoen til SLUDGEBLACKSMITH.

BESTE INTERNASJONALE KORTFILM

GULLSTOLEN

Denne filmen snakker i en subtil, men kraftfull måte om den komplakse verdensituasjonen vi befinner oss i i dag og hvordan den kan påvirke familier. Uten å legge føringer for hva som er rett eller galt lar filmskaperen tilskueren navigere seg gjennom historiens moralske kompleksitet. Utført på en eksepsjonell måte er filmen et vindu ut mot en sårt trengt og dypere forståelse for et spesifikt kulturelt, religiøst og politisk landskap.
Gullstolen for beste internasjonale kortfilm går til BROTHERHOOD, regissert av Maryam Joobeur.

HEDERLIG OMTALE I
Denne filmen forteller en historie om en kvinne så på kant med idealene for sosiale forventninger, med en presserende trang for fysisk intimitet som hun vil oppnå, koste hva det koste vil, men med slik modighet, fryktløshet, uskyldighet og fargerik friskhet som virkelig imponerte oss. Hederlig omtale går til ADALAMADRINA, regissert av Carlota Oms.

HEDERLIG OMTALE II
Hvordan får man oversatt til film de indre konfliktene og utfordringene i et kreativt team? Og hva skal man tro om alt Brexit-bråket? Ved å bruke autentisk humor og konstruere en visuell opplevelse som utvikler seg på en nyskapende måte, skiller denne filmen seg ut som en svært frisk tilnærmelse til å fortelle en historie. Hederlig omtale går til JUST AGREE THEN, regissert av Ross Hogg og Duncan Cowles.

AUST-AGDER FYLKESKOMMUNES UNGDOMSPRIS

Filmen sjokkerer og forvirrer publikum uten å direkte spille på politiske eller sosiale problemer. Kortfilmen viser oss en enkel og kort fortelling, som allikevel klarer å fange interessen til publikum med en gang. Vi leser og hører om slike ulykker hver dag, ofte uten å egentlig tenke så mye over dem. Kamera plasseringen gjør at vi føler at vi er tilstede midt i handlingen, dette bidrar kraftig til sjokk følelsen. Kamera roterer 360 grader gjennom filmen og gir oss et fullstendig overblikk av situasjonen. Filmen er tatt i et one-take, noe som forteller oss at det ligger nøye planlegging og koordinasjon bak innspillingen. Vi i ungdomsjuryen har kommet til enighet om at Tom Noakes’ NURSERY RHYMES var den beste kortfilmen av de internasjonale kortfilmene.

TIMEGLASSETDRAMATIKERFORENINGENS JURY

Prisen går til en grenseoverskridende, forførende og troverdig kortfilmfortelling. Med et stramt og effektivt manus skreddersydd det korte formatet skildres en brutal, men underholdende maktkamp. Historien har et godt driv og er imponerende fortalt. Den er visuelt sterk, nærmest strippet for dialog og balanserer på grensen mellom det groteske og det såre. Dette er en oppvekstfortelling som handler om identitet, makt og om å teste grenser. En gjenkjennelig film om å overleve i en jentegjeng og om å ikke la seg kue. Filmens sluttscene både berører og overrasker. Hierarkiet oppløses og jentene samles mens de jubler “fitte” i et begeistret, høylytt kor. Tusen takk for barnebursdagen fra helvete.

Timeglasset og prisen for beste manus går til Maren Skolem med filmen SHE-PACK.

FILMFORBUNDETS FAGJURY

Prisen på 10 000 går til lyddesigner Johannes Dekko på filmen FARSE, for enestående og konsekvent lydarbeid, som skaper en helhet i denne fantastiske morbide historien.

Hederlig omtale1:
Hederlig omtale går til fotograf Martin Jørgensen Edelsteen på filmen JAKT, som med en varm og subtil perfeksjon skaper en dynamisk kontrast til filmens mørke tema.

Hederlig omtale 2:
Hederlig omtale går til regissør Adam Kjær på filmen PLASTHUD. Juryen opplever en befriende lekenhet. Det er flott å se en ung filmskaper som tør å bruke filmmediet på en nyskapende måte. Dette lover godt for fremtiden.

NORSK FILMKRITIKERLAGS PRIS

Juryen har bestått av Einar Guldvog Staalesen, Mads Halvorsen og Jon Selås.

En samstemt jury takker for fine dager; det har vært mye fint å oppleve og mye godt håndverk. Vi vil benytte denne anledningen til å bemerke – ikke minst siden et par av jurymedlemmene har være med i så mange år som har hatt store og berettigede diskusjoner om kvinners plass i de sentrale fortellerrollene i norsk filmskapning – at årets kortfilmer viser at dyktige kvinner ikke bare bidrar, men faktisk dominerer et år som i år. Det lages historier vi trenger! Filmkritikerlaget pris er et bilde av kunstneren Lisa Aisato; «Fantasianarki». Det er en god tittel – og en veiviser vi gjerne ser fulgt; konvensjonelle fortellergrep blir lett kjedelig.

Juryen har vært samstemt – meget samstemt – i å gi årets pris til en film som følger noen av hovedlinjene vi har sett i årets programutvalg: Unge jenter i en vanskelig førpubertet. Og i vann. Men det er fantasianarki, her: Det handler om utenforskap med en meget spesiell vri, et praktfullt nærvær, en troverdig spissing av vanskelige elementer. Filmen har en frapperende gjennomført dramatisk vilje gjennom hele historien: Vi TROR vi vet hva som skal skje. Men nei. De unge skuespillerne beveger seg med enorm frihet og sikkerhet gjennom vanskelige og utprøvende faser og bretter ut en fortelling som er dypt, dypt engasjerende, til dels skremmende – men i hovedsak utrolig solidarisk erkjennende jentene imellom. Og instruktøren fortjener all verdens ros for sin fortelling, sin fantastiske instruksjon av jentene – og den tekniske gjennomføring av sitt prosjekt. Filmkritikerprisen på Kortfilmfestivalen 2019 går til SHE-PACK, regissert av Fanny Ovesen.

GNISTPRISEN
I en film med et alvorlig tema slås det an en galgenhumoristisk undertone som bidrar til at publikum er med fra første stund. Musikkvalg og foto er svært effektivt løst, og dialogen er imponerende autentisk. Fortellingen blir et underfundig bilde av fire venner og kjærester som sliter med kjærligheten og utfordrer hverandre på en rå, spissfindig – og svært gjenkjennelig måte. Den vi skryter opp i skyene her er Rikke Gregersen og hennes film «De hensynsløse».

Motta vårt nyhetsbrev!

Din personlige informasjon vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsbrev. Du kan når som helst melde deg av ved å klikke på en link i eposten.