FB Pixel

Fjorårets vinner: – Pandemien har gitt meg fokus

I fjor vant Ellen Ugelstad Gullstolen for beste norske kortfilm for andre gang på Kortfilmfestivalen. Juryen uttalte at de hadde «virkelig latt seg imponere av et høyt filmatisk nivå og subtile, nyanserte skuespillerprestasjoner som lar publikum oppleve to kvinners historie og generasjonsmotsetningen mellom dem.» Ett år senere tar vi en prat med fjorårets vinner.

Hei Ellen Ugelstad! Hvordan har det siste året vært egentlig?

– Jeg er ganske fornøyd! Etter sommeren i fjor gikk vi i innspilling med langfilmen The Recovery Channel. Making Sense Together har blitt plukket ut til Nasjonalmuseet sin åpning «Jeg kaller det kunst». Siden jeg drifter eget selskap og er både regissør og produsent skjer det noe hele tiden og jeg lærer mye! Nå har jeg til og med fått reist igjen og vært på to festivaler. Det er bra å komme seg ut av jammerdalen av og til, sier Ugelstad.

Ellen Ugelstad etablerte selskapet Twentyone Pictures i 2003, og jobber med både fiksjon, dokumentar og film essays. Hun studerte filosofi og antropologi ved universitetet i Oslo før hun flyttet til California, hvor hun mottok sin BFA ved The Academy of Art University i San Fransisco og bodde i en periode på syv år.

Hvordan har pandemien påvirket deg og arbeidet ditt de siste årene? Har det sprunget ut noen nye prosjekter og/eller arbeidsmetoder?

– Egentlig ikke noe spennende å melde her i gården. Gikk ikke gjennom noen livsendrende erkjennelser akkurat. Hverken i privaten eller som filmskaper. Var ganske heldig med lukene som fantes mellom nedstengninger til å gjøre opptak og var ellers i utvikling som ikke krevde så mange mennesker. Pandemien har vel egentlig gitt mer fokus da man ikke kunne gjøre så mye annet enn å holde på med greia si. Takknemlig for at jeg driver med noe jeg synes er meningsfullt. Vi drev også med et prosjekt som er i grenseland mellom kunst og formidling i tilknytning til filmen Making Sense Together som heter #makingsensetogether. Her gjorde vi noen digitale manøvre som funket bra og skrev selvfølgelig en haug med corona søknader uten at det alltid gav resultater.

Foto: Twentyone Pictures

Hva er dine topp tre beste opplevelser på Kortfilmfestivalen? Utenom å vinne priser da…

– He he, ja de siste tre gangene jeg har vært der har jeg vært så heldig å få pris hver gang. Mer enn en opplevelse er det kanskje en tilstand i ettersom man sover mindre og mindre for hver dag som går og mørnes i en overload av visuelle inntrykk. Men det har vært fint å sitte i paneler, moderere samtaler, se filmer og ta noen morgenbad, sier Ugelstad.

I 2011 laget hun dokumentarfilmen Indian Summer – Du skal ha gode nerver for å være indianer som hun ble nominert til International Young Talent Award under DOK Leipzig og Nordic Dox Award under CPH:DOX.

Hun har vunnet flere priser ved Kortfilmfestivalen og i 2017 mottok hun sammen med Einar Sverdrup Dramatikerforbundets manuspris for kortfilmen Møterommet

I 2018 vant hun for kortfilmen vant hun hovedprisen Gullstolen på Kortfilmfestivalen for kortfilmen Den grønne dalen. I 2021 vant hun Gullstolen for beste kortfilm for andre gang, denne gangen for kortfilmen The Wonders Beneath The Sea.

Hvordan er det internasjonale livet for tiden? Er det noen filmfestivaler ut i verden på gang for deg og filmene dine? Har du vunnet flere priser siden sist?

– Jeg har vært i utvikling og innspilling av The Recovery Channel og er nå i klipp. Men var nettopp på CPHDOX og Vision Du Reel for å ha møter med potensielle salgsagenter, distributører, kunsthaller og kuratorer fra festivaler i grenseland mellom kunst og film. Filmer kan jo møte publikum på mange arenaer. Ellers har jeg vært heldig å bli plukket ut til Doc Norway Market og er en del av et tverrfaglig kompetansehevende program som heter Norwegian Arts Abroad i regi av Utenriksdepartementet og Norsk filminstitutt, så det blir New York i juni. Her skal også de tre prisvinnende kortfilmene mine vises på Scandianavian House. I tillegg blir det Nordisk Panorama i september!

Du har et verk på åpningen av Nasjonalmuseet nå i juni, og jobber naturlig mellom fiksjon/dokumentar og kunst/film. Er det egentlig gode tider og visningsmuligheter for kortfilmen nå?

– Det er vel flere plattformer enn noen gang. TV strømming, Filmklubber, Kulturhus, kunstgallerier, cinemateker, alternative visningssteder, VOD, skoleturneer, høyere utdannelse etc. Filmskapere må selvfølgelig få ordentlig betalt for innkjøpte filmer og visninger. NRK burde gjøre som SVT2 som har en eget visningsvindu for kortfilm, foreslår Ugelstad.

Vinneren av Gullstolen 2022 kåres i Grimstad Kulturhus lørdag den 11. juni, og du kan se hvem som konkurrerer i de ulike programmene here.

Nyhetsbrev i footer

Receive our newsletter

Your personal information will only be used to send out newsletters. You can unsubscribe at any time by clicking on a link in the email.