I det som kalles den første filmen, Arbeiderne forlater Lumières fabrikk i Lyon (1895), var kameraet rettet mot en fabrikk, og filmene i dette programmet har alle arbeid og film som omdreiningspunkt.
Medvedkin-gruppen ble stiftet i 1968. Den franske filmskaperen Chris Marker hadde fulgt og filmet fabrikkarbeideres streik, men arbeiderne var ikke fornøyde med hvordan de ble representert og resultatet var stiftelsen av et filmkollektiv bestående av førti arbeidere og venstreradikale filmskapere som Jean-Luc Godard, Chris Marker og Alain Resnais. Filmene ble produsert av det franske filmselskapet SLON, senere ISKRA. Navnet Medvedkin kom fra den russiske regissøren Aleksandr Medvedkin (1900-1989) som organiserte Cine-Train prosjektet.
Filmen Le train en Marche forteller om et levende filmlaboratorium som reiste rundt i Sovjetunionen på 1930-tallet. Toget hadde kamerautstyr, fremkalling og klipperom og ankom små landsbyer på morgenen, der filmskapere filmet, fremkalte og klippet filmen på toget, for så å ha visninger på kvelden. Delvis propaganda, delvis underholdning – Markers film forteller lekent om prosjektet via Medvedkin selv. Alt filmmaterialet er nå tapt, men de historiske bildene, intervjuene og en fortellerstemme gir oss en innføring i tanker om politisk film både på 1930-tallets Sovjet og 1970-tallets Frankrike.
De andre filmene i programmet er fra et annet kollektivprosjekt laget av gruppen. Cinetracts er en samling av 41 kortdokumentarer, hver på kun to til fire minutter, og hovedsakelig bygget opp av stillbilder med fokus på studentopprøret og streikene i Frankrike våren 1968, samt de pågående konflikter i Vietnam og Chile. Filmskaperne er ikke kreditert, hver film har kun et nummer. Med sine gjentagelser og collager, står Cinetracts igjen som et vitnemål, ikke bare for den tiden de ble skapt, men som en påminnelse om bildets makt.
Sochaux, 11 juin 68 forteller om streiken på Peugeot-fabrikken, fortalt av arbeiderne og som sies å ha vært med på å starte 1968-opprøret.
Filmene er tettpakket, eksperimentelle og sterke dokumenter om politisk filmskaping. Til tross sitt korte format viser disse filmene oss ikke bare en vilje til å dokumentere arbeidernes opprør, men kan gi oss tanker om film, politikk og hva resultatet kan bli når fabrikkarbeiderne selv stiger ut av fabrikken med kamera i hånden.
Programmet introduseres av kurator og filmskaper Birgitte Sigmundstad.
Takk til:
SLON/ISKRA
iskrafilms.com
Kortfilmfestivalen i Grimstad | kortfilm@kortfilmfestivalen.no
Kortfilmfestivalen i Grimstad
kortfilm@kortfilmfestivalen.no
Din personlige informasjon vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsbrev. Du kan når som helst melde deg av ved å klikke på en link i eposten.