GULLSTOLEN: NORSK KORTFILM, FIKSJON
LIREMU BARANA, regi: Caj Cojoc
Begrunnelse: Juryen ønsker å gi Gullstolen til en film som gir ære til det korte formatet med dens stillferdige poesi og bekymring for dagsaktuell problematikk. Juryen ble rørt av den serien av levende bilder som filmen avdekker, mens den kraftfullt utforsker og uttrykker problematikk som undertrykkelse gjennom bevegelse og sang. Resultatet er et subtilt og presserende rop for frigjørelse.
Honourable mention:
DE BERØRTE, regi: Rikke Gregersen
Begrunnelse: The jury is very happy to give an honorable mention to a film that impressed us with its keen intelligence and sharp execution. The director skillfully uses humor to present a serious ethical dilemma that we believe viewers will find both timely and perhaps uncomfortably familiar.
TERJE VIGEN AWARD
THE MANILA LOVER, regi: Johanna Pyykkö
Begrunnelse: In this film, the jury was pulled in by its play of assumptions and the reversal that leads its main character to spiral out of control, being no longer at the centre of the kind of self-built narratives that so often fuels our delusions. The film deftly explores and subverts notions of racial and sexual hierarchy through a precise piece of storytelling that initially seems to portray a torrid love affair before careening into a comedy of misplaced ego and threatened masculinity.
GULLSTOLEN: KORT DOKUMENTAR
My Own Landscapes, regi: Antoine Chapon
Begrunnelse: Illusjon og virkelighet er ikke lenger motpoler i en film som tar oss med på en reise gjennom en hemmelighetsfull dal av teknologi, traumer og industriell krigføring. Et indre landskap av perfekte strender og med uendelig potensiale, designet for å begrense kaoset i et fragmentert sinn. Men overflater og utseende er mer enn hva de utgir seg for å være i en enestående film der militærutviklet bildeteknologi får en ny funksjon for å beskrive en fremtid som allerede er her. Et kunstnerisk utfordrende arbeid som hører like godt hjemme i kinosaler og gallerier som på små skjermer.
Honourable mention:
HOS ABU JAMAL, regi: Siri Nærbø
Begrunnelse: Observational shots that linger within a single setting speaks volumes of the world surrounding a small shop in a city under occupation and threat. An elderly store owner clinging to his make-shift tables selling single cigarettes and other snacks, chatting with his regular customers and getting updated on the local news reveal levels of humanity that are further enhanced through the small interactions between the store owner and director, separated by culture, language and the camera lens.
GULLSTOLEN: INTERNASJONAL KORTFILM, FIKSJON
EXAM, regi: Sonia Hadad
Begrunnelse: I et ekstremt sterkt konkurranseprogram for internasjonale kortfilmer var det én film som skilte seg ut for oss. Presise detaljer, selvsikkerhet i manus, og fantastiske skuespillerprestasjoner kommer sammen for å fortelle en dristig og modig historie.
Det nære kameraet knytter oss nærmere hovedkarakterens synspunkt og gir oss en spenningsfylt opplevelse som velter forventninger, og vi ble både dypt imponerte og beveget.
Hederlig omtale I:
THE DEVIL’S HARMONY, regi: Dylan Holmes Williams
Begrunnelse: We wanted to acknowledge this film whose creativity and originality takes the audience into its own universe, with its own rules. Its timeless aesthetic takes elements of the music video and melds it into a modern and universal story of youth, identity, and the desire to be acknowledged and seen.
Hederlig omtale II:
PROGRESSIVE TOUCH, regi: Michael Portnoy
Begrunnelse: Det er også en glede å hedre en film som er både leken og eksplisitt, en sjelden kombinasjon. Den utforsker kjønn, makt og frihet på et inkluderende og humoristisk vis, og skaper et forfriskende nytt rom mellom kunst og pornografi.
GULLSTOLEN: NORSK MUSIKKVIDEO
SASSY009: MAYBE IN THE SUMMER, regi: Kenneth Karlstad
Begrunnelse: From the moment we meet the main character, we are drawn into her psyche. We witness her sweat, her anxiety, her disheartened and lonely worldview. This music video takes us into another world: Set in a familiar and typical arena, it quickly transforms into a darker and erotically charged environment as the music builds.
Here is an original and progressive take on a classical music video trope, exploring a particular sociological environment, but flipping what we expect to see in it. The video succeeds in combining themes, narratives, craft, aesthetics and musicality, all the while playing with gender roles and stereotypes from a sophisticated viewpoint
Honourable mention:
ANE BRUN: DON’T RUN AND HIDE, regi: Stian Andersen
Begrunnelse: This music video impressed us with its inclusive collective of characters, avoiding stereotypes. The video has a very high production value, particularly in its cinematography and lighting. This melancholic atmosphere, combined with the artist’s music, fills us with hope for better things.
GNISTPRISEN:
CRAMPS, regi: Thea Hvistendahl
Begrunnelse: The Spark Award goes to a director who shows passion, playfulness and courage in the creation of film. The winning film is one with a current topic, and the director is not afraid of testing different formats and styles, while remaining true to their strong vision and strong will to reach a young audience. This is proven in this film, but also in previous work. There is a display of willfulness and awareness in the power of filmmaking, and we are very much looking forward to follow this director in the future.
KRITIKERPRISEN:
NATTRIKKEN, regi: Eirik Tveiten
Begrunnelse: På knappe 16 minutter fortelles en helstøpt fortelling, eller egentlig to fortellinger som veves sammen. Likevel preges filmen av en ro i gjennomføringen og den gir oss tid til å reflektere over flere morsomme og overraskende hendelser. Alle fagfunksjonene er
godt ivaretatt. Filmen har høy underholdningsverdi, samtidig som den forteller om utfordringene ved å være litt annerledes enn majoriteten.
TIMEGLASSET:
Rikke Gregersen & Trond Arntzen for manus til DE BERØRTE (regi: Rikke Gregersen)
Begrunnelse: Norsk dramatikerforbunds Timeglassvinner 2020 løfter frem moralske dilemma gjennom en god og orginal grunnsituasjon med politisk bakteppe. Sentrum i fortellingen er en hendelse vi ikke får se, det er reaksjonene og ulike forsøk på løsning vi bevitner. Filmen er deilig uforutsigbar og morsom med overraskende karakterer som viser perspektiver det er lett å kjenne seg igjen i. Den utleverer oss som tilskuere med våre selvopptatte forsøk på å ta de rette valgene i en presset situasjon.
NORSK FILMFORBUNDS FAGPRIS:
Klipper Brynjar Lien Aune for SILENCE (regi: Brwa Vahabpour)
Begrunnelse: Denne filmen imponerer oss med sin presisjon. Her er det flere fagfunksjoner som leverer et meget sterkt arbeid, men likevel er det klippen som ikke kaster bort et eneste moment eller sekund, som løfter helheten og gjør at vi lever oss sterkt inn i denne vakre historien.
Hederlig omtale I:
Fotograf Torjus Thesen for DE BERØRTE (regi: Rikke Gregersen)
Begrunnelse: Dette er en estetisk og emosjonell sterk kortfilm, med et tydelig visuelt konsept som skaper en
klaustrofobisk og fanget setting. En film som utforsker mennesket i en politisk situasjon med et nervepirrende og komisk blikk.
Hederlig omtale II:
Sverre Fredriksen & Zaou Vaughan for design, dukker og scenografi på HUMAN NATURE (regi: Sverre Fredriksen)
Begrunnelse: Dukkenes univers er gjennomsyret av stoffelighet og tekstur. Det gir designet en ekstra dimensjon og gjør at universet virker innlevd, troverdig og noe man absolutt kan relatere seg til.
The Norwegian Short Film Festival / kortfilm@kortfilmfestivalen.no
Kortfilmfestivalen i Grimstad
kortfilm@kortfilmfestivalen.no
Your personal information will only be used to send out newsletters. You can unsubscribe at any time by clicking on a link in the email.