Disse to programmene er et utvalg personlige favoritter av eksperimentell film fra det siste tiåret, som viser hvor rikholdig og levende den nyere tids avant-garde filmkunsten er.
Østerrike har lenge har vært synonymt med kvalitet innen dette feltet, noe som ikke er noe mysterium – avant-garde film har alltid blitt verdsatt som et avgjørende element i det kulturelle landskap. Kunstformen er relativt sjenerøst støttet av ulike ordninger, inkludert direkte fra forbundskanslerens kontor. Så er det sixpackfilm, det Wien-baserte selskapet som siden 1990 har distribuert den mest spennende oppblomstringen av landets levende bilder over hele verden, og i programmet Country Close-Up er hele åtte av de ti filmene fra sixpackfilms katalog.
Ved å kombinere internasjonalt anerkjente navn som Peter Tscherkassky, Johann Lurf og Siegfried A. Fruhauf med nye spennende talenter dekker Country Close-Up abstraksjon, kvasi-dokumentar, arkivmateriale, hysterisk komedie, musikkvideo og glitrende innblikk i futuristiske teknologier.
World Wide-Angle-programmet derimot, er en subjektiv smakebit av eksepsjonelle arbeider som (optimistisk) søker balanse når det kommer til kjønn, format, geografisk opphav (tross dobbel europeisk representasjon), kronologi og varighet. Disse filmene viser at eksperimentell film kan være forbløffende vakker, gjennomtrengende politisk, skremmende enigmatisk, sansemessig stimulerende og hysterisk morsomt… og noen ganger alt på en gang.
I begge programmene er intensjonen hovedsakelig å åpne et vindu til en form av filmskaping som noen ganger blir misforstått og feilrepresentert som utilgjengelig og ugjennomtrengelig, når det motsatte faktisk er tilfelle. Min erfaring er at de mest geniale eksempler av avant-garde filmkunst (som disse 17 filmene) kan appellere til publikum i alle leire,og det er mitt håp at selv publikummere som aldri har vandret særlig langt utenfor det konvensjonelle vil finne mye å absorbere, underholde og provosere dem her.
Avant-garde film har alltid handlet om å finne nye former, nye språk, nye metoder for å kanalisere kunstneriske impulser til lyd og bilde, fri fra kommersielle vurderinger eller konvensjonell narrativ/dokumentar historiefortelling.
Det er en glede å kunne presentere noen av verkene på celluloid film, en påminner om at mens konvensjonell film for lengst har gått over til digitalt, fortsetter en betydelig del av de tapre hardtarbeidende lavbudsjettsfilmene å fly det analoge flagget høyt.
Din personlige informasjon vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsbrev. Du kan når som helst melde deg av ved å klikke på en link i eposten.