FB Pixel

Programkomitéens uttalelse - MV

Det har vært en ære og en glede å få dykke ned i årets påmeldte bidrag i kategorien

musikkvideo. Det brede spennet som preger årets program – både hva gjelder form, tema og

stiluttrykk – gir et rikt bilde av hva som rører seg innen norsk musikkvideoproduksjon akkurat

nå.

 

I en tid hvor korte «visuals» og «content» til sosiale medier har fått en stor rolle innen

musikkformidling, er det gledelig å se at musikkvideoen fremdeles står sterkt – både i sin

klassiske form, og i samspill med nye digitale uttrykk. Noen av bidragene utforsker nettopp dette grenselandet, hvor også nye synergier oppstår.

 

Flere av årets videoer imponerer med visuell kraft og nyskapende ideer, mens andre forfører

med fortellinger som griper oss gjennom et direkte språk, og trekker oss dypere inn i musikken. Andre bidrag utfordrer og utvider sjangerens grenser, og nærmer seg kortfilmformatet. 

 

Musikkvideoen er fortsatt et viktig fristed for eksperimentering. Vi har sett alt fra høyintense og røffe uttrykk, til lavmælte, poetiske onetakes – ofte i kontrastfylte sammensetninger som løfter både musikken og bildene. Det er også gledelig å registrere musikalsk sjangerbredde.

 

Også i år ser vi bruk av kunstig intelligens i musikkvideoer, noe som kan åpne for nye

muligheter og effektivisering – men også utfordringer. Samtidig fremstår det tydelig for oss at

den menneskelige komponenten er helt uvurderlig i det å skapelse noe ekte og originalt.

 

I en tid mettet på generiske uttrykk og forutsigbart innhold tilpasset algoritmestyrte plattformer, er det de særegne, litt snåle og personlige uttrykkene vi husker best.

 

Vi takker alle som har sendt inn bidrag for innsatsen, deres ideer og skaperglede. Vi har blitt

inspirert, utfordret og underholdt – og vi gleder oss til å følge med videre på filmskaperne og

artistene som står bak verkene.

ERIK TREIMANN & IDA MADSEN HESTMAN • 10. APRIL 2025

Erik Treimann

Erik Treimann har bakgrunn fra Strykejernet kunstskole og klipping av musikkvideoer, reklamer og dokumentarer. De siste årene har han beveget seg inn mot regi, samt arbeidet med visuals/lys for live-konserter. Han er også medeier av produksjons- og etterarbeidshuset ONZONZ. 

Erik Treimann har jobbet med store navn som blant annet Röyksopp, Karpe, Lars Vaular, Susanne Sundfør og Kvelertak. Han har blitt tildelt flere priser og fått nominasjoner for sitt arbeid med både klipp og regi, og vant gullstolen for beste musikkvideo på Kortfilmfestivalen i 2023.

ida-madsen-hestman-foto-ihne-pedersen

Ida Madsen Hestman er film- og musikkkritiker, journalist og medieviter. Hun er redaktør og grunnlegger av Kulturplattformen TBA (TBATBA.NO). Hun skriver fast i Musikkmagasinet, i Klassekampen og har blant annet bakgrunn fra NRK, VG, Dagbladet, Z Filmtidsskrift, NattogDag og filmtidsskriftet Montages.

I 2024 mottok hun kritikerstipend av Fritt Ord for andre gang, og hun skal også skrive sin første bok om filmen «Lasse & Geir» i bokserien Norske filmklassikere.

Nyhetsbrev i footer

Motta vårt nyhetsbrev

Din personlige informasjon vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsbrev. Du kan når som helst melde deg av ved å klikke på en link i eposten.