Alexander sokurov

Den russiske filmskaperen Aleksander Sokurov er en av de viktigste og mest innflytelsesrike filmskapere i vår tid. Han har laget prisvinnende dokumentarer og spillefilmer siden 1978, og er mest kjent for blant annet spillefilmen Russian Ark (2002), filmet i én tagning og helt uredigert, samt Faust (2011), som han mottok Gulløven under Venezia filmfestival for.

Aleksander Nikolayevich Sokurov ble født i Podorvikha like ved Baikalinnsjøen i Sibir i 1951. Etter grunnskolen studerte han historie ved universitetet i Gorki (nå Nizhny Novgorod) mens han jobbet på den lokale tv-stasjonen. Allerede som 19-åring begynte han å produsere tv-program og dokumentarer, og studerte deretter fra 1975 ved Moskvas filmskole VGIK, hvor han både mottok Einsteinstipendet og traff Andrei Tarkovskij, som senere skulle bli en god venn.
Han var derimot aldri lærerenes favoritt, og i 1979 ble han tvunget til å avbryte studiene fordi hans avgangsfilm, The Lonely Voice of Man, ble stemplet som anti-sovjetisk og formalistisk. Sokurov klarte derimot å forhindre at filmen ble destruert, og etter flere uoffisielle visninger etablerte dette hans karriere som regissør. Frem til midten av 1980-tallet ble ingen av Sokurovs tidlige filmer godkjent for visning av sovjetiske myndigheter.
Tarkovskij var en av de første som så Sokurovs talent og at han hadde en lys karriere foran seg bare han fant sin egen stil og sannhet i sitt arbeide, og han var også den som anbefalte Sokurov til en posisjon ved Lenfilm, Sovjetunionens nest største filmstudio.

Tidlig i karrieren produserte Sokurov flere dokumentarer, inkludert The Dialogues with Solzhenitsyn og The St. Petersburg Diary: Kosintsev’s Flat, en rapport om Grigori Kozintsevs leilighet i St. Petersburg. I 1987 ble hans film Mournful Unconcern nominert til Golden Bear ved den 37. Berlin Internasjonale Filmfestival.
Ettersom Sovjetunionens fall nærmet seg kunne filmene hans vises internasjonalt, og bronseleoparden i Locarno i 1987, for The Lonely Voice of a Man, skulle bli den første av mange internasjonale priser han kunne ta hjem.
I 1995 ble han inkludert i European Film Academys liste over de 100 beste regissører i verden.

Fouten hans mest kjente verk, Russian Ark og tetralogien Moloch, Taurus, The Sun og Faust, har han laget mange dokumentarer for lerret og tv, og i år er han med i Biennale i Venezia, hvor hans film om Hermitage-museet i St. Petersburg vil bli vist.

Nylig grunnla han Bereg, et filmstudio for ikke-kommersiell spille- og dokumentarfilm, uten støtte fra myndigheter eller private aktører.
Vi ønsker også å rette en stor takk til Bereg, som har gjort dette mulig.

Filmografi i utvalg:
1987 Mournful Unconcern
1987 The Lonely Voice of Man
1988 Days of Eclipse
1989 Save and Protect
1989 Sonata for Hitler
1990 The Second Circle
1992 The Stone
1994 Whispering Pages
1997 Mother and Son
1999 Moloch
2001 Taurus
2002 Russian Ark
2003 Father and Son
2005 The Sun
2007 Alexandra
2011 Faust
2015 Francofonia

Christiane Büchner
Christiane Büchner

Kurator av dette programmet, Christiane Büchner, studerte kunst og media i Berlin og Köln. Hun arbeider som frilans skribent og regissør, og er medgrunnlegger av filmnettverket LaDOC. Hun foreleser på ulike høyskoler i Tyskland, og har siden 2001 vært en del av utvelgelsenkomitéen ved International Short Film Festival Oberhausen.

Index 1

Aleksander Sokurov - Early works I

Aleksander Sokurovs tidlige arbeider ble presentert under den 65. Oberhausen Short Film Festival i mai i år. Kurator for dette programmet, Christiane Büchner, er i Grimstad og vil introdusere The Degraded & Empire , og for snakke om Sokurovs tidlige arbeider.

Early works I: Torsdag 13.06 kl. 18:00 i Pan

Index 2

Aleksander Sokurov - Early works II

Aleksander Sokurovs tidlige arbeider ble presentert under den 65. Oberhausen Short Film Festival i mai i år. Kurator for dette programmet, Christiane Büchner, er i Grimstad og vil introdusere An Example of Intonation & Soldier’s Dream, og snakke om Sokurovs tidlige arbeider.

Early works II: Fredag 14.06 kl. 18:00 i Pan