Forhåndsjuryens uttalelse

Forhåndskomite

Årets program består av 42 kortfilmer og er satt sammen etter en lang og grundig prosess. Vi har sett og diskutert hver og en av de 234 påmeldte filmene – det er nesten 50 timer levende bilder av alle slag fra hele landet!

Filmene vi har valgt ut i årets program tar oss med til Agder, Finnmark, Oslo og Iran; vi er i byen og på bygda, i stallen, på pub, i blokk, på vidda og i svømmehallen. Bredden er altså stor.

Svært mange av filmene berører vår tids fokus på identitet, altså hvem vi selv definerer oss som og hvordan vi blir definert og sett – det være seg kjønn, etnisitet, legning eller religiøs tilhørighet. Disse knaggene er avgjørende i protagonistenes omgang med verden og verdens omgang med dem. Ikke sjelden blir de strenge konvensjonene kilde til frykt og usikkerhet, eller opprør. Skal vi virkelig operere kjønnsleppene våre? Er det mannen som burde dekke seg til? Er alt bare et stort spill med meningsløse regler?

Selv om flere av filmene omfatter grupper, er det likevel individets perspektiv som dominerer, og man kan lure på om den egne angsten har tatt fokus bort fra den store verden som tross alt byr på mange utfordringer om dagen. Noen av filmene berører riktignok klimaendringer og teknologi, men det er påfallende lite. Kroppen dukker opp som et viktig element hos andre, og den er ikke nødvendigvis perfekt. Den er både seksuell og begjærende, men også offer for brutal vold. Her kappes lemmer av, mens andre kroppsdeler besjeles og får sitt eget ansikt. Det kan være ganske morsomt.

Vi møter mange par, noen går fra hverandre, mens andre forhold ser ut til å vare evig. I tillegg møter vi voksne og barn, og voksne barn i relasjon med hverandre. Og noen reinsdyr, noen geiter, en hund, et esel, noen bygdedyr og en sangfugl…

Mange av filmene er støttet av nasjonale og regionale fond, noen er særs påkostede, men når det er sagt er det også mange spennende ukjente stemmer og ujålete uttrykk i årets program. En interessant kortfilm har noe på hjertet og er kort – det har ikke noe med verken penger eller utstyr å gjøre.

Vi må påpeke at det lages mange lange kortfilmer og det har gjort utvelgelsen ekstra utfordrende for oss. Vi kunne gjerne ha utvidet med to programmer til, like gode som de seks som allerede er satt opp, men da trenger festivalen én dag til med hva det innebærer av økonomi og politisk velvilje.

Fire av fem påmeldte filmer kom til slutt ikke gjennom nåløyet, men det gjør også Grimstad til en gjev festival. Vi takker for alle innsendte bidrag og gratulerer de som får ta del i den 42. utgaven av Kortfilmfestivalen.

Nå er det deres tur til å se og nyte, le, gråte, skremmes og vemmes, tenke, elske og hate – vi ønsker alle festivalgjengere riktig god film og god festival!

Mvh Siw, Torunn og Magnus

Siw Angell-Olsen studerte dokumentarregi ved NISS i 1997/1999. Hun har jobbet med film og tv i over 20 år, og i fem av disse årene som leder for kortfilmfestivalen KORTKINOKINO i Sandnes. Hun har jobbet som innspillingsleder og location manager på flere kortfilmer, tv-serier og spillefilmer. De siste årene har hun jobbet som produsent hos GOfilm AS, hvor hun blant annet var produsent på kortfilmen Hvalagapet. Den vant i fjor Terje Vigen-prisen under Kortfilmfestivalen i Grimstad og har blitt vist på en rekke festivaler i utlandet, som Berlinalen, The Chicago International Children’s Film Festival m.fl. Hun har også vært regissør på kortdokumentaren Gamlingen – rekviem over et bad (2017)
(Foto: Siv Sivertsen)

Torunn Nyen har arbeidet i den norske film- og tv-bransjen snart 50 år – på 70-og 80-tallet som frilans med både produksjon og formidling, samtidig som hun studerte filmvitenskap ved Stockholms universitet. Hvert år siden 1980 har hun vært med å arrangere Kortfilmfestivalen: Fra 1994 til 2011 som daglig leder og fra 2011 til 2015 som kunstnerisk leder. Hun er fortsatt ansatt hos Kortfilmfestivalen, men nå i 50 % stilling som kurator med hjemmekontor, noe hun kombinerer med å bidra som frivillig på andre festivaler, bl.a. Factory Light Festival i Slemmestad, Movies on War på Elverum og Short Riga i Latvia.
(Foto: Odd Rudjord)

Magnus Mork er utdannet i Media Arts ved University of London og i filmregi ved Filmhögskolan i Gøteborg (nå Akademin Valand). Han har laget et knippe kortfilmer, bl.a. Gullstol-vinneren Kompisar og Burger, som vant prisen for beste regi og ensemble på Sundance. Siden 2017 har han drevet produksjonskollektivet Alternativet sammen med filmskaperne Mariken Halle, Guro Bruusgaard og Katja Eyde Jacobsen i Oslo.