Årets forhåndsjury for norsk kortfilm

09.03.2016

Hvilke norske kortfilmer kommer gjennom nåløyet i år? Ja, hvem avgjør hvilke historier som skal fortelles i Grimstad? Bli bedre kjent med forhåndsjuryen for beste norske kortfilm.

Norsk kort

Maria Fosheim Lund

119006 lund

Redaktør i WUXIA – tidsskrift for filmkultur, og jobber som forskningsbibliotekar ved filmseksjonen i Nasjonalbiblioteket.

Hva er ditt forhold til norsk kortfilm og Kortfilmfestivalen?

Jeg har deltatt på Kortfilmfestivalen de siste fem årene, hvor jeg har sett alle de norske kortfilmprogrammene. Så jeg er overraskende godt oppdatert på det feltet! Jeg har også samarbeidet med kortfilmfestivalen, både som ansatt på NB og som redaktør i WUXIA.

Hva kjennetegner en god kortfilm? Nevn gjerne favoritter.

Dette spørsmålet er mye vanskeligere å svare på, enn man kanskje skulle tro. Kortfilm er ingen homogen gruppe – det inneholder fiksjon og dokumentar og formeksperimenter. Men en god kortfilm er ofte laget med integritet, og det ser man fort. Noen av mine favoritter fra Kortfilmfestivalen er No Sex Just Understand av Mariken Halle og Tommy av Ole Giæver. Jeg er også veldig glad i kortfilmene til Anja Breien og Torill Kove, og Jan Knutzen.

Hvordan ser du på juryarbeidet? Hvordan blir det å se de påmeldte filmene?

Vår oppgave i juryen er å møte alle kortfilmene på deres egne premisser, her er alt fra lavbudsjetts-studentfilmer av førstegangsregissører, til filmer av erfarne kortfilmregissører. Det blir spennende å se hele bredden!

Gunhild Enger

Gunhildenger

Regissør. Jeg har utdannelse fra Skottland, Norge og Sverige. Inspirasjon til mitt arbeid finner jeg i verden rundt meg, blandet med alvorets humor og absurditet. Jeg jobber innenfor en fortellende tradisjon og har til nå laget korte filmer. For tiden arbeider jeg mot min første spillefilm

Hva er ditt forhold til norsk kortfilm og Kortfilmfestivalen?

Jeg meldte på kortfilm til Grimstad for første gang i 2001 og har siden den gang blitt både antatt og refusert mange ganger. Festivalen har alltid vært et viktig referansepunkt for meg og det er utvilsomt et fint sted å se film og møte andre filmskapere. Som nytt medlem av programkomiteen ønsker jeg å bidra til at festivalen befester sin posisjon som en av de viktigste arenaene i Norge for utvikling av filmen som medium og samfunnsdebattant.

Hva kjennetegner en god kortfilm? Nevn gjerne favoritter.

Hvis en film klarer å levere et alvorlig budskap og eller en interessant historie ved hjelp av enkle midler, gjerne med et skråblikk eller humor, så er jeg solgt. For min del så er den Kinesiske og Franske filmen «Butter Lamp» et glimrende eksempel på nettopp dette. Filmen ble blant annet nominert til Oscar i 2015.

Hvordan ser du på juryarbeidet? Hvordan tror du det blir å se de påmeldte filmene?

Det er veldig morsomt å se, og det vet jeg fordi jeg allerede er godt i gang! Generelt sett må jeg si noe så klisjéfylt som at jeg er imponert over nivået, for det er jeg faktisk. Det er skikkelig gøy å se at så mange lager kortfilm i Norge og jeg håper at det blir enda flere i fremtiden!

Karsten Meinich

Karsten meinich

Filmklipper. Utdannet fra Nordland kunst- og filmfagskole i Kabelvåg og Den norske filmskolen på Lillehammer. Startet opp det nettbaserte filmtidsskriftet Montages i 2009, og har vært redaktør der siden begynnelsen. Har som filmklipper bl.a. signert spillefilmene «En som deg» og «Natt til 17.», samt NRK-serien «Unge lovende».

Hva er ditt forhold til norsk kortfilm og Kortfilmfestivalen?
Jeg jobber med film fordi jeg elsker film, kort som lang, og hadde mitt første møte med Kortfilmfestivalen i 2006, da jeg deltok som regissør med filmen «Farvel, Kabelvåg» i programmet Norsk kort. Siden da har jeg bidratt som medlem i forhåndsjuryen tidligere, for norsk kortfilm og internasjonal kortfilm, og stiller meg bak de som sier at Kortfilmfestivalen er en viktig institusjon for utviklingen av talenter og et variert filmatisk uttrykk innen norsk filmkultur.

Hva kjennetegner en god kortfilm?

Som med all film opplever jeg at et verk virker sterkere inn på meg når det virkelig tar i bruk filmspråkets særegenheter. Film er bilder, og bør gjøre et inntrykk visuelt, og film er lyd, og bør gjøre et inntrykk i sine soniske stemninger. Og Kortfilmfestivalen viser kortfilm i en kinosal, noe som skiller filmmediet fra litteraturen, lydbøkene, tv-innslags-estetikk, og -humor. En god kortfilm kan komme fra hvor som helst, men preges for meg alltid av at den gjør inntrykk med sine filmiske grep: om det er et sterkt bilde, en uforglemmelig stemning, en gripende historie som er fortalt på en visuelt interessant måte, eller en oppfinnsom og treffende humoristisk kommentar – som også skaper humor i sine bilder og cinematiske virkemidler.

Hvordan ser du på juryarbeidet? Hvordan tror du det blir å se de påmeldte filmene?

Å sitte i forhåndsjuryen for programmet Norsk kort er en fornøyelse og en ære: jeg føler meg veldig heldig som har fått i oppgave å se hundrevis av nye norske kortfilmer. Det blir som vanlig: se film fordi jeg er glad i å se film, og så i samarbeid med de andre i komiteen forsøke å destillere ned våre følelser og observasjoner til et variert og representativt utvalg. En leveregel som alle filmklippere kjenner, og som Thomas Robsahm en gang forkynte så uforglemmelig over en middag i Cannes: «Ta ut alt det dårlige.»

Motta vårt nyhetsbrev!

Din personlige informasjon vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsbrev. Du kan når som helst melde deg av ved å klikke på en link i eposten.