Prisvinnere 2020!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Norsk kortfilms viktigste priser har blitt annonsert. Se alle vinnerne her!
 
 

Gullstolen for beste norske kortfilm

LIREMU BARANA
Regi: Caj Cojoc

Juryen ønsker å gi Gullstolen til en film som gir ære til det korte formatet med dens stillferdige poesi og bekymring for dagsaktuell problematikk. Juryen ble rørt av en serie av levende bilder som filmen avdekker, mens den kraftfullt utforsker og uttrykker problematikk som undertrykkelse gjennom bevegelse og sang. Resultatet er en subtil og presserende rop for frigjørelse. 

Gullstolen for beste norske kortfilm går i år til Liremu Barana, regissert av Caj Cojoc.

 

Hederlig omtale:

De berørte
Regi: Rikke Gregersen

Denne filmen imponerte oss med sin skarpe intelligens og utførelse. Regissøren viser sin dyktighet i å bruke humor for å presentere et seriøst, etisk dilemma som vi tror tilskuerene vil finne både tidsriktig og kanskje ukomfortabelt nært. 

Vi vil gjerne gi hederlig omtale til De berørte, regissert av Rikke Gregersen.

 

Terje Vigen-prisen

THE MANILA LOVER
Regi: Johanna Pyykkö

Denne filmen trakk juryen inn med sin lek rundt antakelser og reverseringen som fører til at hovedkarakteren mister kontrollen, å ikke lenger være i sentrum for et selvbygget narrativ som så ofte driver våre vrangforestillinger. Filmen utforsker og velter raskt idéer rundt etnisk og seksuelt hierarki gjennom et presist stykke historiefortelling som først og tilsynelatende virker som et portrett av en brennhet kjærlighetsaffære før den skjener ut i en komedie om malplassert ego og maskulinitet under trussel. 

Juryen er svært glade for å gi årets Terje Vigen-pris til The Manila Lover, regissert av Johanna Pyykkö.

 

Gullstolen for beste korte dokumentar

MY OWN LANDSCAPES
Regi: Antoine Chapon

Illusjon og virkelighet er ikke lenger motpoler i en film som tar oss med på en reise gjennom en hemmelighetsfull dal av teknologi, traumer og industriell krigføring. Et indre landskap av perfekte strender og med uendelig potensiale, designet for å begrense kaoset i et fragmentert sinn. Men overflater og utseende er mer enn hva de utgir seg for å være i en enestående film der militærutviklet bildeteknologi får en ny funksjon for å beskrive en fremtid som allerede er her. 

For et kunstnerisk utfordrende arbeid som hører like godt hjemme i kinosaler og gallerier som på små skjermer, gir vi Gullstolen for beste korte dokumentar til My Own Landscapes, regissert av Antoine Chapon.

 

Hederlig omtale:

Hos Abu Jamal
Regi: Siri Nerbø 

Observerende bilder, dvelende innenfor en satt ramme, sier uendelig mye om verden utenfor en liten butikk i en by under okkupasjon og trusler. En eldre butikkeier klamrer seg til sine spinkle bord med enkelsigaretter og snacks til salgs, mens han snakker med sine faste kunder og blir oppdatert på lokale nyheter. Dette avslører nivåer av menneskelighet som ytterligere forsterkes gjennom små møter mellom eier og regissør, separert av kultur, språk og kameralinse. En historie om tilhørighet, menneskelighet og utholdenhet. 

Hederlig omtale går til Hos Abu Jamal, regissert av Siri Nerbø.

 

Gullstolen for beste internasjonale kortfilm

EXAM
Regi: Sonia K. Hadad

I et ekstremt sterkt konkurranseprogram for internasjonale kortfilmer var det én film som skilte seg ut for oss. Presise detaljer, selvsikkerhet i manus, og fantastiske skuespillerprestasjoner kommer sammen for å fortelle en dristig og modig historie. Det nære kameraet knytter oss nærmere hovedkarakterens synspunkt og gir oss en spenningsfylt opplevelse som velter forventninger, og vi ble både dypt imponerte og beveget. 

Gullstolen for beste internasjonale kortfilm går til Exam, regissert av Sonia Hadad.

 

Hederlig omtale 1:

The Devil’s Harmony
Regi: Dylan Holmes Williams

Vi ønsker å hedre denne filmen hvis kreativitet og originalitet tar med publikum inn i et annet univers, på sine egne premisser. Dens tidløse estetikk bruker elementer fra musikkvideosjangeren og smelter in i en moderne og universell historie om ungdom, identitet og ønsket om å bli sett og anerkjent. 

Hederlig omtale går til The Devil’s Harmony, regissert av Dylan Holmes Williams.

 

Hederlig omtale 2:

Progressive Touch
Regi: Michael Portnoy

Juryen ønsker også å gi en hederlig omtale til en film som er en sjelden kombinasjon av lekende og eksplisitt. Den utforsker kjønn, makt og frihet på en inkluderende og humoristisk måte, samtidig som den skaper et forfriskende, nytt rom mellom kunst og pornografi. Juryen er glade over å gi en hederlig omtale til Progressive Touch, regissert av Michael Portnoy.

 

Gullstolen for beste musikkvideo

SASSY 009: MAYBE IN THE SUMMER
Regi: Kenneth Karlstad

I det øyeblikket vi møter hovedkarakteren, dras vi inn i hennes indre. Vi blir vitne til henne svette, hennes angst, hennes motløshet og ensomme verdensblikk. Denne musikkvideoen drar oss inn i en annen verden: Lagt til en kjent og typisk arena som kjapt transformeres til et mørkt og erotisk ladet miljø etterhvert som musikken bygger seg opp.

Her er en original og progressiv versjon av den billedlig klassiske musikkvideoen, som utforsker et spesielt sosialt miljø, men som snur opp ned på hva vi forventer å se i det. Videoen klarer å kombinere tematikk, fortelling, fagfunksjoner, estetikk og musikalitet samtidig som den leker med kjønnsroller og stereotyper fra et sofistikert synspunkt.

Gullstolen for beste musikkvideo går til SASSY 009s Maybe in the Summer, regissert av Kenneth Karlstad.

 

Hederlig omtale:

Ane Brun: Don’t Run and Hide
Regi: Stian Andersen

Denne musikkvideoen imponerte oss med sitt inkluderende kollektiv av karakterer som unngår stereotyper. Videoen har svært høy produksjonsverdi, spesielt når det kommer til fotografi og lysbruk. Denne melankolske atmosfæren kombinert med artistens musikk fyller oss med håp om noe bedre.

Hederlig omtale går til Ane Bruns Don’t Run And Hide, regissert av Stian Andersen.

 

Filmkritikerprisen

Gitt av Norsk filmkritikerlag

NATTRIKKEN
Regi: Eirik Tveiten

På knappe 16 minutter fortelles en helstøpt fortelling, eller egentlig to fortellinger som veves sammen. Likevel preges filmen av en ro i gjennomføringen og den gir oss tid til å reflektere over flere morsomme og overraskende hendelser. Alle fagfunksjonene er godt ivaretatt. Filmen har høy underholdningsverdi, samtidig som den forteller om utfordringene ved å være litt annerledes enn majoriteten. 

Norsk filmkritikerlags pris gis til Nattrikken, regissert av Eirik Tveiten.

 

Timeglasset

Gitt av Dramatikerforbundet

Rikke Gregersen og Trond Arntzen
for manus i De berørte (Regi: Rikke Gregersen)

Årets Timeglassvinner løfter frem moralske dilemma gjennom en god og orginal grunnsituasjon med politisk bakteppe. Sentrum i fortellingen er en hendelse vi ikke får se, det er reaksjonene og ulike forsøk på løsning vi bevitner. Filmen er deilig uforutsigbar og morsom med overraskende karakterer som viser perspektiver det er lett å kjenne seg igjen i. Den utleverer oss som tilskuere med våre selvopptatte forsøk på å ta de rette valgene i en presset situasjon. 

Timeglasset 2020 går til Rikke Gregersen og Trond Arntzen for manus til De berørte.

 

Norsk filmforbunds fagpris

Gitt av Norsk filmforbund

klipper Brynjar Lien Aune
for klipp i Silence (Regi: Brwa Vahabpour)

Vinnerfilmen imponerer oss med sin presisjon. Her er det flere fagfunksjoner som leverer et meget sterkt arbeid, men likevel er det klippen som ikke kaster bort et eneste moment eller sekund, som løfter helheten og gjør at vi lever oss sterkt inn i denne vakre historien.

Filmforbundets fagpris går til klipper Brynjar Lien Aune for filmen Silence, regissert av Brwa Vahabpour.

 

Hederlig omtale 1: 

Sverre Fredriksen og Zaou Vaughan
for design, dukker og scenografi i Human Nature (Regi: Sverre Fredriksen)

Dukkenes univers er gjennomsyret av stofflighet og tekstur. Det gir designet en ekstra dimensjon og gjør at universet virker innlevd, troverdig og noe man absolutt kan relatere seg til. Hederlig omtale går til Sverre Fredriksen & Zaou Vaughan for design, dukker og scenografi på filmen Human Nature, regissert av Sverre Fredriksen.

 

Hederlig omtale 2: 

filmfotograf Torjus Thesen
for foto i De berørte (Regi: Rikke Gregersen)

Dette er en estetisk og emosjonell sterk kortfilm. Med et tydelig visuelt konsept som skaper en klaustrofobisk og fanget setting, som utforsker mennesket i en politisk situasjon med et nervepirrende og komisk blikk, ønsker vi å gi hederlig omtale til fotograf Torjus Thesen for De berørte, regissert av Rikke Gregersen.

 

Gnistprisen

Cramps
Regi: Thea Hvistendahl

Gnistprisen går til en regissør som utviser lidenskap, lekenhet og mot i sin filmskaping. Vinnerfilmen har et aktuelt tema, og regissøren er ikke redd for å teste ulike formater og stilarter, samtidig som de opprettholder sitt sterke synspunkt og vilje til å nå et yngre publikum. Dette er beviselig i denne filmen, men også i regissørens tidligere arbeid, som viser en viljestyrke og bevissthet i filmskaperprosessen. Vi ser frem til å følge denne regissøren i tiden fremover.

Gnistprisen 2020 går til Thea Hvistendahl og filmen Cramps.

Samarbeidspartnere

Institut francais de Norvege

Den norske ambassade i USA

Den norske ambassade i Storbritannia

Den spanske ambassaden i Oslo

Den Irske ambassaden i Oslo

Den portugisiske ambassade i Lisboa

Den tyske ambassade i Oslo