Vinnere 2017

17.06.2017
Test 3
Foto: Andrea Rocha

Gullstolen for beste norske kortfilm

Strim av Aleksander Johan Andreassen
Begrunnelse: En film som starter i det lille, men som utfolder seg til noe langt større og makter å utfordre vår oppfatning av normalitet.Filmens hovedkarakter forholder seg til en særs konkret søken, og interagerer med mennesker i sitt lokalmiljø på en måte sjeldent forunt på film. Igjennom bevegelse utrykker hun sin indre virkelighet i søket på sin savnede katt. Juryen gledes og imponeres over filmskaperens modige og befriende egenart.

Hederlige omtaler:

Rekonstruksjon av Even Hafnor og Lisa Brooke Hansen
Begrunnelse: Som en fortsettelse av filmskapernes tidligere arbeid, utforsker denne filmen familiedynamikker og kommunikasjon på en svært presis måte. Fortalt med humor og et klokt blikk for sårbarhet.

The Committee av Gunhild Enger og Jenni Toivoniemi
Begrunnelse:Som en fortsettelse av filmskapernes tidligere arbeid, utforsker denne filmen familiedynamikker og kommunikasjon på en svært presis måte. Fortalt med humor og et klokt blikk for sårbarhet.

Shortlisted til Amanda:

Min Søster av Liv Joelle Barbosa Blad
Fanny av Halfdan Ullmann Tøndel
Strim av Aleksander Johan Andreassen

Gullstolen for beste norske dokumentar

69 minutter av 86 dager av Egil Håskjold Larsen
Begrunnelse: Helt fra første sekvens ble vi imponert over regissøren visjon, som umiddelbart drar oss inn i en families emosjonelle og utmattende reise. Vakkert, stille og fokusert portretterer denne filmen på mesterligvis skjebnen og virkeligheten til mange. Filmen inspirerer til empati og solidaritet for de som søker om beskyttelse.

Hederlige omtaler:

Nowhere to Hide av Zaradasht Ahmed
Begrunnelse: Denne filmen skaper et sterkt og emosjonelt bånd til en mann som kjemper for å holde familien sin trygg og for å ta vare på lokalsamfunnet sitt, samtidig som hans land blir revet i stykker av en meningsløs krig. Filmen er en fryktelig og forstyrrende skildring av krigens brutale realitet som gjør et varig og kraftig inntrykk på seeren.

Thank You for the Rain av Julia Dahr
Begrunnelse: Denne dokumentaren fanget vår oppmerksomhet med sitt fokus på klimaendringer og en lidenskapelig og engasjert hovedperson. Regissøren har laget en engasjerende film om en manns dedikasjon og bekymringer, som settes i stor kontrast til den globale, politiske virkeligheten. Filmen utfordrer sitt publikum til å engasjere seg og være med på å skape forandring.

Gullstolen for beste internasjonale kortfilm

The Geneva Convention av Benoit Martin
Begrunnelse: Gjennom å vise den lille uenigheten som ligger i kjernen av en større konflikt, får man en humoristisk og empatisk innsikt i selve konfliktens natur. Et talentfull ensemble av unge skuespillere skildrer unike menneskelige og flerdimensjonale karakterer. Med naturlig letthet og dynamikk forteller de historien om et vordende skoleslagsmål og deres ulike strategier for å løse problemet. En rytmisk perkusjons solo understreker filmens sterke fortellerevne, flyt og visualitet.

Hederlige omtaler:

Small Town av Diogo Costa Amarante
Begrunnelse: Hvordan er det å vokse opp? Hvordan gir man et barn den nødvendige kunnskap til å verne om menneskelige kvaliteter? Filmen stiller spørsmål ved drømmens og virkelighetens natur, og om hva som er ekte gjennom et barns øyne. Gjennom presis komposisjon, sanselighet og symbolikk, skaper denne filmen sitt eget undersøkende språk om våre ulike virkelighetsperspektiv.

Home av Daniel Mulloy
Begrunnelse: Hva er den viktigste konflikten, ikke bare i vår moderne vestlige verden, men over hele kloden? Ved å reversere en gjenkjennelig situasjon, kaster denne filmens sitt publikum dypt inn terroren, forvirringen og hjerteslagene i livet til en flyktning. Dessverre er vi vant til å se bilder av familier på flukt, men vi får sjelden innblikk i sikkerheten, stabiliteten og komforten de en gang hadde før de ble tvunget til å dra fra sine hjem.

Goldenchair win

Terje Vigen-prisen

I det fri av Edvard Karijord og Bendik Mondal
Begrunnelse: Hvordan velger folk å huske deg når du ikke er der lenger? Dette intime portrettet av en mann, hans familie og mental helse rørte juryen, og omhandler det spørsmålet. Ved hjelp av et sterkt bildespråk og presise fortellergrep, blir vi kjent med en manns livskamp. Gjennom minnene til dem som kjente ham best, lærer vi om utfordringene denne personen møtte i livet. Når noen du bryr deg om plutselig er savnet, uten at man aner personens skjebne, kan uvissheten man føler bli for mye å bære. Det er så mange spørsmål man ønsker svar på, men i møtet med det ubesvarte, tap og fortvilelse, kan man også finne håp.

Beste musikkvideo

Bronsegud av Stian Andersen og Erik Treimannfor Kvelertak
Begrunnelse: I denne videoen tøyes grensene for den typiske live-videoen, og den viser de sterke kontrastene man faktisk opplever som band på turne. I begynnelsen ser det ut som en godt laget, men typisk live-video, men så blir det stille, og vi blir tatt med inn i en ydmyk bak scenen-opplevelse som viser et rått og ærlig portrett av artistene. Kombinasjonen av intim filming, ukonvensjonell redigering og et skarpt lyddesign går virkelig under huden på publikum.

Hederlige omtaler:

Attitude problem av Thea Hvistendahl, Torgeir Busch og Kristoffer Klunk for Karpe Diem
Begrunnelse: Denne videoen er modig og ambisiøs. Verdenen som skapes tilbyr oss nye perspektiver og er politisk ladet. Videoen overbeviser sitt publikum innenfor de fem minuttene den består av.. Ideene er utført på en morsom og gripende måte. Med tre forskjellige regissører, som alle har en klar signatur, er det imponerende at det oppnåes et såpass helhetlig totalinntrykk.

Rett ned av Simone Hooymans for Building Instrument
Begrunnelse: Det å lage musikkvideo for instrumental musikk kan være en utfordrende oppgave. I denne videoen basert på en håndtegnet verden, går musikken og det visuelle hånd i hånd, og komplementerer hverandre. Den er detaljert, meditativ og drømmelignende.

Dramatikerforbundets Timeglass

Møterommet skrevet av Einar Sverdrup og Ellen Ugelstad, regissert av Ellen Ugelstad
Begrunnelse: Timeglassprisen går i år til en film hvor manus skinner gjennom som et komplisert stykke arbeid. Filmen klarer på en mesterlig måte å beskrive en situasjon og en historie som vi vet er fiksjon, men som føles ut som virkeligheten. Det er ikke lett å få til. Filmen har en tydelig historie som hjelper oss å forstå frustrasjonen og maktesløsheten menneskene i filmen føler. Det er en historie som berører oss mens vi ser, og som sitter igjen etter man har sett den. Filmen viser en side av byråkrati inne helse og psykiatri som det er umulig å vende ryggen mot. Hvordan mødre, fedre, søsken og annen familie ofte må sette livet sitt på pause for hjelpe den syke, da systemet ikke evner å ta vare på dem. Årets vinner en en viktig film, som gjennom sitt manus nettopp får frem denne viktigheten.

Hederlige omtaler:

Verdens mellomste fisk skrevet av Per Schreiner
Begrunnelse: En film som på utsiden viser en søt liten historie om en jente som ønsker seg en ny kjole. Men på innsiden viser filmen oss hvordan vi har blitt vant til å hedre middelmådigheten i vårt samfunn, hvordan vi ofte premieres uansett innsats. Dessuten fanger filmen humoren og absurditeten i vår tids behov for berømmelse – og som ikke minst viser hvor forgjengelig denne berømmelsen er.

Møtes i døra av Det Sporadiske Filmkollektivet
Begrunnelse: En film som på finurlig og muntert vis makter å fortelle om et seks år langt samlivs utfordringer og overraskelser, ved å elegant trekke ut øyeblikk i et pars liv som forteller oss alt vi trenger å vite for å forstå. Gjennom avvæpnende humor, men også i tunge og alvorlige scener, blir vi kjent med et kjærlighetsforhold fra start til slutt, gjennom bryllup og barn, utroskap og brudd på knappe femten minutter.

Norsk filmforbunds fagpris

Trude Lirhus for klippen av The Committee
Begrunnelse: Ved bruk av perfekt timing og presis historiefortelling i en kaotisk situasjon, klarer denne fagpersonen å presentere karakterer som samarbeider om problemene. Denne personene imponerte juryen med sin presisjon og følsomhet for karakterene. Vinneren bidrar også på en del andre filmer i konkurranseprogrammet, som alle holder høy standard.

Hederlig omtaler:

Aleksander Johan Andreassen for klipp og lyddesign på Strim
Begrunnelse: Noen ganger fungerer lyd og klipp sammen for å utvide grensene for hva en film kan bli oppfattet som. Når begge funksjonene er gjort av samme person og de tekniske ferdighetene har en så høy kompetanse vil vi gjerne hylle lyddesign og klippearbeidet for film Strim.

Håkon Lammetun for lyddesign på Verdens mellomste fisk
Begrunnelse: Morsomt og kreativt lydarbeid har blitt til i denne animasjonsfilmen, med en stor fornemmelse for timing og historiefortelling som besnærer publikummet. Vi ønsker å hylle lyrdarbeidet for denne fantastiske kortfilmen, Verdens mellomste fisk av Håkon Lammethun.

Filmkritikerprisen

Gutten er sulten av Kenneth Karlstad
Begrunnelse: Vinneren av Filmkritikerprisen er et realt knyttneveslag av en film. På svært suggererende vis utnytter den filmmediets fulle audiovisuelle kraft, samtidig som den overveldende formen aldri står i veien for innholdet – som heller ikke er uten sårhet og fine nyanser. Med pustberøvende bravur og en nærmest hallusinatorisk subjektivitet forteller filmen en klassisk historie på nyskapende vis, og tar oss med til et miljø vi ikke har sett mye av i norsk film. En på alle måter svært imponerende film, laget av en ung filmskaper vi utvilsomt kommer til å se mer av framover.

Hederlig omtale:

Granateple av Brwa Vahabpour
Begrunnelse: Juryen har valgt å gi hederlig omtale til en kortfilm som skildrer et røft øyeblikk i en vanskelig oppvekst, men hvor filmskaperen likevel har klart å inkorporere både cinematisk poesi og hjertevarm godhet. Vi velger å fremheve denne kortfilmen fordi den klarer dette med ydmykhet: Historien og personene er det viktige — ikke filmskaperens bravur. I tillegg inneholder den en av årets beste skuespillerprestasjoner, fra Mina Omar, som vi håper å se mer av.

Aust-Agder fylkeskommune ungdomspris

Hot Seat av Anna Kerrigan
Begrunnelse: Vi valgte en film om ungdommer som er ungdommer. Vi kunne relatere oss til karakterene, fordi det minnet om våre egne venner, samtidig som uttrykket føltes friskt. Et godt portrett av gruppepress og i motsetning til andre ungdomsfilmer, som var smart spilt ved bruk av makt og status blant karakterene. Humoren og blandingen av det kjente og det nye og ikke minst gode skuespillere fikk oss til å få kriblinger og frysninger. Vi følte oss en del av handlingsforløpet og vi satt på kanten av setene våre.