FB Pixel

Filmskaper Gunhild Enger: – Møtet i Grimstad var utslagsgivende

Filmskaper Gunhild Enger er en langvarig venn av Kortfilmfestivalen, og i fjor fikk hun hederlig omtale for kortfilmen sin Play Schengen. Juryen skrev at det var en film som gledet dem stort med sin skarpe og satiriske framstilling av gapet mellom sterke idealer og den harde virkeligheten i dagens Europa. Med stor kløkt håndterer regissøren sammensatte problemstillinger og situasjoner som bobler over i det absurde.
I år har vi vært heldige å få Gunhild med oss i arbeidet med å utarbeide programmet for festivalen, og vi tok en prat med henne nå i innspurten!

 

Hei, Gunhild Enger! Hva er din rolle i Kortfilmfestivalen?

– Jeg er rådgiver for planlegging av hvordan filmskapere kan bruke festivalen for å bygge nettverk og utvikle sin egen kompetanse. Hvordan kan man bruke festivalen for å bli kjent med programmere av internasjonale festivaler for eksempel, forteller Enger.

Gunhild Enger har eksamen fra Edinburgh College of Art og filmhøyskolen i Gøteborg, som nå heter Akademi Valand. Hennes eksamensfilm, BARGAIN (2005), ble nominert til en BAFTA. Hennes to siste kortfilmer Play Schengen (2020) og The Committee (2016) hadde begge premiere i Locarno. I 2020 debuterte hun også som spillefilmregissør med animasjonsfilmen Knutsen & Ludviksen 2 – Det Store Dyret, som hun regisserte sammen med Rune Spaans. Kortfilmene hennes Et enklere liv (2013) og Prematur (2013), ble begge ble nominert til Amandaprisen for beste kortfilm.

Så tanken er at man skal bruke festivalen litt mer enn bare å sitte i kinomørket å se film. Ikke at det er noe feil i det altså!

– Ja, mer fokus på det faglige innholdet! Vi har jobbet med å tilrettelegge det faglige innholdet for bransjen, og skal ha infomøte på zoom for de som har med film i programmet der vi ønsker å informere og snakke om hvordan man kan bruke festivalen mer aktivt for å knytte nettverk. Det kommer jo så mange bra mennesker til festivalen som er der for å dele sin kunnskap og erfaringer, og det er synd hvis man ikke vet det eller benytter seg av den muligheten det faktisk er, sier Enger.

Hva tenker du er høydepunktene man bør få med seg i år? Er det noen man bør være ekstra obs på?

– Kathleen McInnis som er Oscar® publisist og internasjonal prestisje programmerer, agent og produsent har en over en tretti år lang karriere med verdens største filmfestivaler som arbeidsplass, skal holde en mesterklasse om hvordan man kan utvikle og bruke sitt særpreg som ledestjerne i både det skapende og det strategiske arbeidet som filmskaper. Det tenker jeg er verdt å få med seg!

I tillegg ønsker vi velkommen til en Produsent Mesterklasse. Vi skal snakke med to dyktige filmprodusenter som begge hadde filmer nominert til Oscar® i år: Produsent Dyveke Bjørkli Graver (Verdens verste menneske – fiksjon) og produsent Marie Therese Guirgis (Summer of Soul – dokumentar). Vi ønsker å se nærmere om likheter og ulikheter med produksjon av fiksjon og dokumentar, samt høre mer om deres unike reise og erfaring med de to filmene.

Og hvordan har du selv benyttet deg av denne type fokusert nettverksarbeid. Har du noen erfaringer du kan dele?

– Jeg var heldig å møtte Kathleen McInnis på Kortfilmfestivalen for flere år siden, da hun satt i en jury. Vi kom i kontakt, og det endte med at jeg sendte henne en link på filmen min The Committee, og hun har faktisk hjulpet meg med å få noen kontakter i USA, som jeg nå jobber sammen med på et prosjekter for fremtiden. Så man kan si at møte med henne i Grimstad var helt utslagsgivende for at dette kunne skje noen år senere, sier hun.

Hva er dine topp tre beste opplevelser på Kortfilmfestivalen? Du har tidligere fortalt oss at du møtte en kjæreste der en gang! Det er jo en veldig god grunn til å dra!

– Jeg elsker å bade så jeg husker med stor glede et morgenbad i bakrus sammen med mange gode kolleger i 2017. I tillegg var det utrolig stas å være med på å få kunstinstallasjonen RUTAN av Ruben Østlund og Kalle Boman installert i Grimstad i 2016. Sist, men ikke minst ser jeg tilbake på alle de timene jeg har tilbrakt i Catalina i mørket underholdt og provosert av kortfilm fra hele verden, sier Enger.

Helt avslutningsvis, er det egentlig spesielt gode vilkår for kortfilmen nå? Med så mange ulike visningsarenaer?

– Nja, jeg vet ikke helt det egentlig. Kanskje det gjelder mest kortdokumentaren i så fall. Den har blitt stor også hos de største avisene og magasinene på nett, samt stømmerøktører som youtube og Vimeo. Fiksjonen har nok dessverre fremdeles en vei å gå for å nå de store publikumsmassene, avslutter Enger.

I år er det utarbeidet en egen bransjeløype hvor man kan få faglig påfyll, internasjonale perspektiver, hyggelige sosiale aktiviteter og muligheten for å bygge langvarige, gode og produktive relasjoner!

Ønsker du å finne ut mer om hva du kan delta på under festivalen, kan du lese mer here.

Nyhetsbrev i footer

Receive our newsletter

Your personal information will only be used to send out newsletters. You can unsubscribe at any time by clicking on a link in the email.